úterý 29. dubna 2014

Drž mě pevně, miluj mě zlehka


Hrozně moc ráda tančím a argentinské tango je moje srdeční záležitost. Knihu Drž mě pevně, miluj mě zlehka jsem si chtěla už dlouho přečíst. Roberta Fulghuma mám zafixovaného jako "toho chlápka s mateřskou školkou" a touto knížkou mě velice mile překvapil. Navíc má krásné ilustrace od Willow Baderové. Prostě se nedalo odolat. 

robertA o čem se v ní vypráví? Ústředním motivem je tančírna Century. Je otevřená všemu a všem kdo si chtějí zatančit, nebo jen tak posedět, poslechnout si hudbu a dívat se jak lidé tančí. Odehrávají se v ní příběhy. Některé krátké, některé delší. Postupně poznáváme majitelku, zaměstnance, stálé i náhodné zákazníky. Všechno to jsou úchvatné a originální postavy. Buck, DJ co vede monology, jeho bratranec a dveřník Oskar, barmanka Frieda s mohutným pozadím a ještě větším srdcem, noční hlídač, kterému nikdo neřekně jinak než "táta O'Mally", Giselle učitelka tanga, Hello Silvermanová, lesbická majitelka klubu, která je stále v poklusu, Dulci Maria, slepá someliérka a výborná tanečnice tanga, Angel Amaya, napůl španěl, napůl angličan, malíř a výborný tanečník,  Marisol Machado, novinářka co píše o podnicích v USA, kde se tančí tango a snaží se netancovat a nakonec i Aristo Joyce, právník Century, který by rád otevřel dveře, ale příliš se bojí. Společně s nimi pak prožíváte jejich lásky, touhy, zklamání i štěstí. 

Celá knížka je naplněná krásnou taneční atmosférou. Když jsem ji četla, přišlo mi líto, že v našem městě žádná taková podobná tančírna neexistuje. Lidi v dnešní době tak nějak málo tančí. A tak si dovolím aspoň pár inspirativních úryvků z knížky. 

"Tango je rozhovor, který vedeme nohama"

"Tango je Cesta - právě tak jako zen, jóga nebo náboženství"

"Když lidé hovoří o tangu, ozývají se slova jako vášeň, strach, touha, soužení, prahnutí, žal, odloučení, sklíčenost a láska. Žádný jiný společenský tanec se takto nevnímá"

"Tanečnice tanga nemá bot nikdy dost"

"Tanec znamená objímat se a kráčet při hudbě"

"Chodit za sny už mě fakt nebaví. Prostě se jich zeptám, kam mají namířeno, a zavolám jim později"

"Cabeza arriba! - Hlavu nahoru!"

"Ti dva se při tangu moc nehýbají."" Přesně tak: jsou v klidu..., hýbe se země"


"Na dámském WC, hned u hlavního tanečního sálu, někdo první týden po otevření Century napsal na zeď vedle umyvadla pár řádků. Je to postesknutí vyvedené nenápadným psacím písmem: Chci tancovat, ale neumím to. Nejsem žádná tanečnice! A pod to jistější ruka připsala: Má drahá, tím jsme si prošli všichni. Takže hejbni kostrou a ať už jsi na parketu!

A jako bonus můžete mrknout jeden klip. Písnička se jmenuje Miluj mě zlehka, drž mě pevně a je od Žambochů. Tančí v ní Fulghum s manželkou a nutno dodat, že jim to děsně sluší :-) 




PS: A mimochodem, všimněte si Fulghumových bot. Schválně si tipněte, proč má každou jinou :-)

2 komentáře:

  1. Protože nic na světě k sobě nepasuje.
    Napadá mě už jen citace strašně ošklivého starého indiána v jedné z jeho povídek. "Tak už proboha tancujte..."

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná....... a možná taky ne..... :-) přečti si Vzpomínky na jedno dobrodružství ;-)

      Vymazat