pondělí 14. dubna 2014

Inspirace v ostínech šedi

Po velkém úspěchu erotické trilogie 50 odstínů vyhlásilo nakladatelství XYZ literární soutěž "Staň se novou E L James" a rozhodlo se dát příležitost novým začínajícím autorům. Zadání bylo jednoduché - napsat povídku na motivy Fifty Shades. Deset vybraných povídek pak vyšlo v knize Inspirace v odstínech šedi. Musím přiznat, že na tuhle knížku jsem byla moc zvědavá.  Jak se asi vypořádají čeští autoři s touto výzvou? Bude to obehraná písnička, nebo mě překvapí něčím novým, neotřelým?  

První místo obsadila Karin Kušová s povídkou Zítřky. Musím přiznat, že já bych asi volila vítěze jinak. Příběh dívky, která je znechucena randěním s muži a začne si proto raději se svojí dlouholetou přítelkyní.... no nevím.... Ale nevzdala jsem to a četla dál.  

Druhé místo se mi zamlouvalo daleko víc. Povídka se jmenovala Vzorná holčička a napsala ji Eliška Hřebenářová. Je to detektivní příběh, psaný z pohledu vyšetřovatelky s temnou eroticku minulostí. Zápletka napínavá, nápad dobrý, i ta erotika tam byla, líbilo se mi to. A tak jsem se pustila do třetího místa.

Jednorázovka od Moniky Richterové - příběh nesmělé chudé krásné knihovnice s adrenalinovým koníčkem a bohatého znuděného krásného mladíka, který střídá partnerky jak spodní prádlo. U mě jasná jednička (zvlášť tou knihovnicí si u mě šplhla), jen ten konec mohl být sympatičtější, ale je to povídka, jistá stručnost je na místě.

Čtvté místo - Cena perel od Jany Hrubešové. Starší žena, osamělá zkušená lovkyně, která jde ze vztahu do vztahu, žádný ji nenaplňuje, až potká toho pravého. Moc pěkný nápad i zpracování, překvapivý konec, moc hezká záležitost.

Páté místo obsadila Helena Žižková s povídkou Hoď kamenem, kdo jsi bez viny. Jedná se o příběh mladé dívky ve výkonu trestu. Prostředí ženské věznice se prolíná se vzpomnínkami na události, které předcházely něšťastné události. Je to zajímavý, silný příběh o lidském štěstí i neštěstí, dobře napsaný, jen mi tam chybí spojitost s erotickým románem.

V pořadí šestá je povídka Mé skryté já od Romany Niklové. Vypráví příběh dospělé ženy, která koketuje s dominancí  a chce si vyzkoušet, jaké to je být jednou pro změnu Madam a komandovat svého otroka. Vtipně a pozitivně laděný příběh, rozhodně pobavil.

Na sedmém místě se umístila povídka Nevěrný od Lenky Langové. Je o tom, co se stane, když 50 odstínů začne číst muž a snaží se být pro svou ženu panem Geryem. Moc hezký pozitivní příběh se šťastným koncem.

Osmé místo - Martin Jarkovský, Přítelkyně na úrovni. Na tuhle povídku jsem byla obzvlášť zvědavá, protože Jarkovský je jediný muž, který se umístil v první desítce. Popisuje v ní zvláštní vztah mezi mužem a jeho bývalou přítelkyní, která si v současné době vydělává na živobití jako prostitutka a on se snaží ji pro sebe "zachránit". Drsné, realistické, bez zbytečného pozlátka, je poznat že to psal chlap.

Deváté místo obsadilo Psí víno do Lucie Větrovcové. Vykládá klasický příběh Popelky a krásného prince, na konci se však dozvíme, že ve skutečnosti je všechno jinak. Zajímavý nápad, tato povídka byla asi nejerotičtější ze všech. 

Na posledním, desátém, místě skončila povídka Martiny Solčanské Plán Ana. Je psaná slovensky, ale čte se moc hezky. Popisuje příběh bláznivé sekretářky, která si svého šéfa ztotožní s Christianem Geryem a pokouší se ho svést. Vedoucí však její city nejen že neopětuje a v podstatě její "balící akce" ani nechápe. Závěr je zdrcující. Tahle povídka mě asi nejvíc pobavila a rozesmála, klidně bych ji v žebříčku hodnocení posunula aspoň o dvě místa víš.

Shrnutí - ani ryba ani rak. Knížka je souborem výtvorů několika autorů. Některé povídky jsou dobré, některé horší, pro pár z nich jsem se opravdu nadchla,u některých by mi nevadilo, kdyby měly pokračování.


1 komentář:

  1. Zajímavá soutěž, erotické povídky bych číst nemusela, ale mám ráda takový ten opakující se výbor z českých povídek, třeba Ženy vidí za roh :-)

    OdpovědětVymazat