neděle 19. října 2014

Evangelium podle Jidáše

Název: Evangelium podle Jidáše
Autor: Simon Mawer
Nakladatelství: Kniha Zlín
Rok vydání: 2014
Počet stránek: 347








Celkové hodnocení: *****


Když přišla nabídka napsat recenzi na e-knihu Evangelium podle Jidáše pro nakladatelství Kniha Zlín, neváhala jsem. Na Simona Mawera jsem od kolegyň slyšela samou chválu, ale ještě nic jsem od něj nečetla. Vůbec jsem netušila co mám očekávat a musím říct, že autor mě opravdu mile překvapil.

Hlavní postavou příběhu je kněz Leo Newman. Ten je jakožto odborník na Koiné (starořecký dialekt) povolán, aby ověřil pravost pozoruhodného svitku, který byl objeven v jeskyni u Mrtvého moře. Starověký dokument líčí pravdivý příběh Ježíšova života. Jako autor je uveden Jehuda iš Karijot, tedy Jidáš Iškariotský. Pokud by se potvrdila pravost dokumentu, celé křesťanské učení by se otřáslo v základech.

Děj se odehrává ve třech časových osách. Zachycuje osud Leovy matky, manželky německého diplomata v Římě na pokraji války a její milostné vzplanutí k mladému Franceskovi. Pak ukazuje Lea jako zralého muže, kněze, v době, kdy je povolán k překladu svitku. Potkává krásnou a vdanou angličanku Madeline, s kterou naváže přátelství a posléze i intimnější vztah. Nakonec přichází Leo jako starý učitele. Vystoupil z církve a žije s mladou malířkou Magdou, která mu dělá společnost nejen ve dne, ale i v noci. Tři různé ženy, tři různé Máří Magdaleny, které vstoupily do jeho života. 


"A pak se vydal pryč, ovšem za chvíli se zastavil. " Víte, jak vám říkají? Myslím vaši bývalí bratři v Kristu? Víte to?"
Leo se snažil tu otázku setřást, ale Hautcombe, rozrušený jejich setkáním, se vrátil zpátky k Leovi, aby vystřelil svou salvu na odchodnou: "Víte dobře, jak důležitou roli v naší práci hrají jména. To nemusím zdůrazňovat. Ježíš znamená, Jahve je spása, že?" Bojovně se předklonil a namířil prst na Leovu tvář. "Říkají vám Jidáš, Newmane. Ano, právě tak vám říkají. Druhý Jidáš. A víte, co dělají?"
"Co dělají?"
"Modlí se za vás."


Když jsem knihu začala číst, zhrozila jsem se. Žádná rychlá akce v dohledu, příběh duchovního, který je lapen do osidel tělesné touhy, pochybuje o síle své víry, zdravý rozum svádí boj s hlasem srdce, hotová červená knihovna. Jak jsem se však nořila do děje a odhalovala celkovou propracovanost příběhu, provázanost jednotlivých osudů, symboliku jednotlivých postav, příběh mě chytil a nepustil. 

Jidášovo evangelium není žádná pohádka o nenaplněné lásce, jak by se zpočátku možná mohlo zdát. Autor jde jednotlivým postavám až na kost a odhaluje jejich touhy, tajemství a emoce. Stěžejním tématem knihy je konflikt mezi vírou, láskou, zradou. Motiv Jidáše - zrádce se zde objevuje hned v několika rovinách. 

Kniha se mi nečetla snadno. Nedá se jednoduše rychle zhltnout, má svoje vlastní tempo a rytmus. Trošku mi vadil pomalejší rozjezd děje, a lehce nesourodé přeskakování mezi časovými liniemi. Když jsem se však nad tyto drobné nedostatky povznesla, objevila jsem výjimečný příběh výjimečného muže a žen, které ho provázely po jeho trnité cestě.

O autorovi


Britský prozaik Simon Mawer se narodil 18. září 1948. Vystudoval zoologii na Oxfordu. V současnosti žije v Itálii, je ženatý a má 2 děti. První román Chiméra vydal v roce 1989 a získal za něj McKitterickovu cenu udělovanou nejlepším románovým debutům ve Velké Británii. Po třech dalších knihách přišel Mendelův trpaslík, díky němuž prorazil a zapsal se do čtenářského povědomí. České publikum nejvíce však oslovil knihou Skleněný pokoj, která je volně inspirovaná osudy slavné brněnské vily Tugendhat.

Kniha Jidášovo evangelium je Mawerovou šestou knihou v pořadí a vyšla v roce 2000 (u nás v roce 2008). Nakladatelství Kniha Zlín ji letos uvedlo v novém překladu pod názvem Evangelium podle Jidáše. 

Žádné komentáře:

Okomentovat