pondělí 22. června 2015

Krotitel

Název: Krotitel
Autor: Camilla Läckberg
Nakladatelství: Albatros Media a.s.
Rok vydání: 2015 
Počet stránek:  360










Celkové hodnocení: *****



Camila Läckebrg je označována jako královna severských detektivek. Trumfne její Krotitel Krev na sněhu od Nesba?

Příběh začíná v momentě, kdy se na odlehlé lesní cestě objeví několik měsíců pohřešovaná patnáctiletá dívka, Victoria. Někdo ji oslepil, vyřízl jazyk a poškodil sluch. Shodou nešťastných okolností ji srazí auto. V nemocnici svým zraněním podlehne. Vyšetřovatel Patrik Hedström se se svými kolegy marně snaží vypátrat jejího únosce a věznitele.

Patrikova žena, Erika, pracuje ve stejné době na knize. Námětem je příběh Laily, která si odpykává trest za vraždu manžela Vladeka, bývalého cirkusového krotitele šelem. Když ji policie před lety zatýkala, nalezla ve sklepě i zuboženou a řetězem připoutanou dívku, Lailinu dceru Louisu. Co se dcery týče, není vražedkyně dvakrát sdílná a Erika uvázne s knihou na mrtvém bodě. Pro lepší tvůrčí představu se tedy vydá do starého domu, kde k hrůznému činu došlo.


"Když konečně stanula na betonové podlaze, několikrát se zhluboka nadechla, aby se uklidnila. Vždyť je to jen prázdný sklep v opuštěném domě, nic víc. A vypadalo to tu jako v úplně obyčejném sklepě. Zbyly tu nějaké police a Vladekův starý ponk, ale už bez nářadí. Vedle něj stál prázdný kanystr a v rohu se válely staré zmačkané noviny. Nic, co by budilo pozornost. Kromě jedné drobnosti - asi třímetrového řetězu připevněného ke zdi.

Erice se rozklepaly ruce, když se snažila nalistovat správnou fotku. Řetěz byl tentýž, jen trochu zrezivěl. Pouta ale zmizela. Ta si odvezla policie a ve spisu si Erika přečetla, že je policisté museli přepilovat, protože nenašli klíč. Dřepla si, sáhla na řetěz, potěžkala ho v ruce. Byl těžký a pevný, natolik masivní, že by zcela jistě udržel o dost větší osobu než hubenou a podvyživenou sedmiletou holčičku.  Jak něco tak šíleného vůbec může někoho napadnout? "


Jak pátrání pokračuje, Erika i Patrik zjišťují, že oba případy mají společného víc, než by se na první pohled zdálo...
  
Knížka mi přišla ze začátku hrozně zmatená. Bylo v ní mnoho postav a příběhů, které navazovaly na autorčiny předchozí knihy. Eričina sestra, její muž a děti, Patrikova matka a její nový přítel, Patrikovi spolupracovníci.... A k tomu navíc několik rodin souvisejících s novým případem. Na můj vkus to byla až příliš vysoká koncentrace lidských osudů na jednom místě.

Taky mi vadilo rychlé přeskakování z jednoho místa děje na druhý. Co chvíli se měnily postavy i lokality a než jsem se stihla zorientovat, v kterém místě a u které rodiny právě jsem, už mě autorka vlekla naprosto jiným směrem. A k tomu ta švédská jména...

Hlavní postavy,spisovatelka Erika a vyšetřovatel Patrik, mi však byli svou vyvážeností, lehkým špičkováním i týmovým duchem moc sympatičtí. Trošku připomínali dvojku Dempsey a Makepeaceová ( pro neznalé - kultovní detektivní seriál z 90. let).

Abych to shrnula - dalo se to číst i bez znalosti předchozích knížek, ale prvních 50 stránek bylo peklo. Pak jsem se jakž tak dostala do obrazu a konec byl už naprostá brnkačka.

Celkově mě knížka i přes počáteční obtíže hodně zaujala. Originální byla hlavně ústřední myšlenka, která se točila kolem vztahů mezi rodiči a dětmi. Sebeobětování, boj o nadřazenost v rodině, psychický i fyzický teror, krocení jak druhých, tak i sama sebe. Opravdu velmi zajímavý námět, který rozhodně stojí za zamyšlení.

Toto byla moje první detektivka, která se mi od Camilly Läckberg dostala do rukou. Komu se dobře četly knihy od Keplera, s čistým svědomím bych mu doporučila zkusit i tuto autorku. Rozhodně neprohloupí. Pokud se mi v budoucnu podaří najít trošku času, určitě si ještě nějakou knihu od této autorky vyhledám a přečtu. 



Za recenzní výtisk děkuji společnosti Albatros media a.s. , na jejichž stránkách najdete nejenom Krotitele ale i další knihy z tvorby švédské spisovatelky Camilly Läckberg.


O autorce

Camilla Läckberg se narodila v roce 1974 v přímořském městečku Fjällbacka v jihozápadním Švédsku. Po studiích na Vysoké obchodní škole v Göteborgu pracovala dva roky jako ekonomka. Stále však toužila po psaní detektivních románů a své přání uskutečnila v roce 2003, kdy vyšla její prvotina Ledová princezna. Hlavní dvojicí jejích knih jsou partneři a později i manželé Erika Falcková a Patrik Hedström.
V roce 2006 se stala nejprodávanější autorkou ve Švédsku a dostala cenu Folkets litteraturpris. V roce 2007 byly dvě detektivky zfilmovány a další díly začala švédská televize vysílat v prosinci 2009.

6 komentářů:

  1. Detektivky moc nemusím, jen občas, pro takový ten všeobecný přehled, se do nějaké pustím. Třeba bych mohla dát šanci právě některé ze severských detektivek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky mám ráda všeobecný přehled. Proto střídám žánry a občas ráda zkusím i něco úplně z jiného soudku. Severské detektivky jsou hodně specifický směr, tak uvidíš jak se ti budou líbit :-)

      Vymazat
  2. Já jsem z této knihy měla vážně supe pocit. Osobně se mi velice líbila a od autorky bych rozhodně chtěla i jinou z knih... moc pěkná recenze. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Měla to fakt dobře propracovaný, i když místy to bylo takové jako těžko uvěřitelné, možná už trochu moc překombinované. Osobně mám radši míň postav a přímější děj. Ale chytla mě. Doma mám od ní ještě Andělíčkářku, tak jak bude o dovolené čas, jdu do ní ;-)

      Vymazat
  3. Camilla Läckberg je skvelá, ale zatiaľ mám za sebou len prvé tri knihy. A práve preto, že sa osobný život Patrika a Eriky stále vyvíja, nechcem preskočiť na Krotitela. No teším sa, až túto sériu raz prečítam celú :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Opravdu musím potvrdit, že číst na přeskáčku tuhle sérii se sice dá, ale než se člověk tak nějak zorientuje kdo s kým, je konec knížky. Ale asi zkusím i tu andělíčkářku až bude chvilka ;-)

      Vymazat