středa 8. července 2015

Říjnový seznam

Název: Říjnový seznam
Autor: Jeffery Deaver
Nakladatelství: Domino
Rok vydání: 2015 
Počet stránek:  353









 

 
Celkové hodnocení: *****


 
Na prodloužený víkend do Krkonoš jsem si do baťůžku přibalila knížku Říjnový seznam od Jeffery Deavera. Anotace slibovala napínavý krimiromán psaný v obráceném sledu událostí, od konce k počátku.  Jak se čte kniha, kde čas hraje hlavní roli?

Příběh začíná ve chvíli, kdy vyděšená a rozčilená Gabriela McKenziová čeká na zprávy o své unesené dceři Sáře. Padouch jménem Joseph ji odvedl a snaží se Gabrielu vydírat. Chce po ní půl milonu dolarů a tzv. Říjnový seznam. Tajemný dokument Gabrielina bývalého šéfa, který zpronevěřil peníze a utekl do zahraničí neznámo kam.


"Ten Říjnový seznam, Same." Přesunula k němu výtisk New York Times. Zatímco se Sam natahoval pro noviny, pokračovala: "Už vím, co to znamená! Jednotlivé náznaky jsme měli celou dobu před očima, ale já si je nedokázala pospojovat." Ztišila hlas. "Je to zlé, Same. Nečeká nás nic dobrého, právě naopak."
Než mohl nějak odpovědět, z předsíně se ozvaly podezřelé zvuky. Cvaknutí následované melodickým, jasně rozeznatelným vrzáním dveřních závěsů. O-ó. Vysoký a nízký tón. Zatuchlý vzduch v místnosti se zavlnil.
Gabriela rychle vstala. Sam Easton se sklenkou vína v jedné ruce a novinami v druhé se otočil k předsíni.
"Je moje dcera v pořádku?" vykřikla Gabriela. "Prosím vás, řekněte mi, že je moje dcera v pořádku!"
Do obývacího pokoje vklouzl muž. Nebyl to však Daniel Reardon či Andrew Faraday vracející se z úspěšné mise se zachráněnou dcerou.
Joseph měl na sobě černou koženou bundu, na rukou natažené rukavice tělové barvy a na očích žlutě tónované zrcadlové letecké brýle. Zlatavě lesklé kudrnaté vlasy mu sahaly do poloviny uší.
Ruka v rukavici třímala pistoli, na jejíž hlavni byl nasazen baňatý tlumič z matného kovu.
"Ne!" zalapala po dechu Gabriela a ohlédla se po Samovi. Joseph spěšné přelétl pohledem místnost, pak se otočil k dvojici a pozvedl zbraň, jako by si s ní hrál."


MacGuffin je pojem, který vymyslel a hojně používal Alfred Hitchcock ve svých filmech. Jedná se o jasný cíl nebo předmět, okolo kterého se točí příběh a hrdinové jsou ochotni udělat téměř cokoliv, aby ho získali. Říjnový seznam je takový typický MacGuffin. Jednoduchý, pro čtenáře snadno definovatelný předmět, jehož získání je otázkou života a smrti. Života a smrti malé Sáry.....


Toto bylo moje první setkání s knížkou od Jefferyho Deavera. Musím uznat, že je opravdový mistr a svému řemeslu dokonale rozumí. Příběh se mi zpočátku vnímal dost obtížně. Autor mě jednoduše hodil rovnýma nohama do rozbouřených vod událostí s tím, že plavat se musím naučit už sama. Nakonec se mi nejvíc osvědčilo číst jednotlivé kapitoly jakoby odděleně. Pak už mi nedělalo problémy se orientovat a střípky příběhu začaly do sebe pěkně zapadat na svá místa. Hodně mi taky pomohlo soustředit se na  výrazné a snadno zapamatovatelné drobnosti u jednotlivých postav. Například Josef měl blond kudrnaté vlasy, Dixon výraznou žlutou košili, Gabriela nosila v kabelce pletací jehlice a vlnu.

Zápletka i styl vyprávění byl opravdu hodně netradiční. Autor však dokázal, že to jde i jinak. Vzal dějovou linii, celou ji obrátil naruby a přitom vytvořil napínavý a precizně vystavěný příběh, kde jednotlivé skutečnosti na sebe dokonale navazují a doplňují se. Jediné, co mi vadilo, byly černobílé fotografie na úvod každé kapitoly. Chápu, že měly dokreslovat atmosféru a doplňovat ústřední postavu Gabriely, která ráda a dobře fotila, ale celkově se mi moc nelíbily. Umělecky pro mě nebyly nijak zvlášť zajímavé, spíš mě rušily.

Pokud vás už nudí tradičně psané kriminálky, Říjnový seznam je vskutku osvěžující změna. Doporučila bych ji všem, kteří mají rádi napětí a do detailu vykonstruované geniální zlodušské plány, v nichž i zdánlivé náhody hrají velkou roli.

Za výtisk k recenzi bych ráda poděkovala knihkupectví Knihy Dobrovský, kde najdete jak Říjnový seznam tak i další tituly z pera Jefferyho Deavera.

 

O autorovi

 
Jeffery Deaver se narodil v roce 1950 na předměstí Chicaga. Jeho otec pracoval jako reklamní textař, matka byla ženou v domácnosti. Vyrůstal se starší sestrou Julií, z které se taky stala spisovatelka (píše knížky pro mládež).
 
Svoji první knihu napsal, když mu bylo jedenáct let a od té doby psát nepřestal. Během studií žurnalistiky na Univerzitě v Missouri publikoval v několika časopisech, později dopisoval i do New York Times a Wall Street Journal. Později vystudoval k novinařině ještě práva na Fordhamské právnické škole a následně pracoval pro známou právnickou společnost na Wall Street. V roce 1990 s prací právníka sekl a od té doby se věnuje jen psaní knih.
 
Získal několik prestižních ocenění. Jeho knihy byly přeloženy do 25 jazyků a pravidelně se objevují v první desítce knižních bestsellerů. Některá jeho díla se dočkaly i filmového ztvárnění (Sběratel kostí a Dívčí hrob - zfilmováno pod názvem Vražedné ticho).
 
Jeffery Deaver je rozvedený, nemá žádné děti a vsoučasné době žije v Karolíně se svým německým ovčákem a věnuje se psaní knih.
 
 

4 komentáře:

  1. Vypadá zajímavě, ale bojím se, že to nepochopím :D Mám na tyhle detaily blbou paměť. Ale přítel má knihy od Deavera hodně rád, takže ji dřív nebo později budeme mít doma. Já od něj četla zatím jen jednu a pořád se nemůžu dokopat k dalším. Holt málo času na čtení a moc knih :( :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No naštěstí ty záchytné body byly opravdu výrazné. Tak uvidíš, zkusit to můžeš vždycky ;) tohle byla od Deavera první a velká spokojenost. No snad se časem propracuju i k nějaké další. S časem jsem na tom podobně jak ty :)

      Vymazat
  2. Zrovna ji začínám číst, už se nemůžu dočkat. Deavera mám hodně ráda.

    OdpovědětVymazat