středa 7. října 2015

Dokonalý život

Název: Dokonalý život
Autor: Pavel Vosoba
Nakladatelství: Grada
Rok vydání: 2015 
Počet stránek: 239










Celkové hodnocení: *****



Když jsem byla malá, hrozně jsem se bála vody. Od dospělých jsem dostávala hromadu dobře míněných rad, jak mám hýbat rukama, nohama, jak mám dýchat. Rodiče utratili majlant za různé rukávky, kruhy a podobně. Všechno marné. Teorii jsem měla zmáknutou, přesto něco pořád chybělo. Odhodlání. To přišlo až když jsem se zamilovala. Přítel byl vášnivý plavec a já, zaláskovaná až po uši, chtěla být s ním. Ukázal mi jak na to a nechal mě jít vlastním tempem, přijít si na to sama. Začalo mě to bavit. Chodila jsem na bazén 4x do týdne a absolutně jsem nechápala, jak jsem bez vody mohla žít.

Ale proč vám to tu vlastně píšu. Knížka Dokonalý život je něco jako můj příběh s plaváním. Neobsahuje žádné přesné návody, co máte provádět, aby váš život byl dokonalý. Je to jakési něžné popostrčení, inspirace a záleží už na vás, co si z myšlenek, které se ukrývají v knize, vezmete.

Jednotlivé příběhy z různých dob a míst spojuje putování učitele a žáka. Stárnoucí podnikatel John Rock vezme pod svá křídla mladého Richarda, který nemá ve svém životě jasno. Společně se vydávají na spletitou pouť po nejrůznějších místech, která měla v životě starého pána nějaký zvláštní význam. Cestují po světových metropolích, potkávají nejrůznější osoby, které je zasvěcují do svých životních příběhů. Někdy se děj promění na historické vize nebo na surrealistický sen, kde zvířata přejímají role lidí. Místy kniha lehce připomíná Ezopovy bajky. Je to vskutku pestrá směsice, postavená na základní myšlence - být průměrný není normální.


"Lidé jsou průměrní, jenom když nemají v co věřit, za co nebo za koho se obětovat."


"Průměrnost je druh lenosti. která nám usnadňuje přežívat za cenu ztráty vlastních snů."


"Nezávislost je vědomé odmítání nesmyslných předsudků, zažitých polopravd, omílaných lží."


Kniha přímo vyzývá k osobní vzpouře. Na různých drobných osobních příbězích ukazuje, jak se různí lidé vzepřeli osudu, překročili hranice, které jim do cesty postavila společnost a podařilo se jim vést naplněný život.

Od knihy nečekejte žádný univerzální recept, co dělat, aby jste byli šťastní.  Každý vnímá štěstí a svobodu jinak a tak si musí prošlapat svou vlastní cestičku, aby dosáhl svého vlastního dokonalého života a byl spokojený.

Co mi kniha dala? Je můj život díky ní dokonalejší? Mám se po přečtení této knihy víc ráda? Jsem šťastnější? Lepší? Co je to vlastně dokonalý život? Popravdě kniha mi nedala odpovědi, ale otázky, a to je myslím u literatury tohoto tipu naprosto v pořádku.


Moc často tyto "motivační" příběhy nečtu. Tyhle se mi však líbily. Některé pobavily, jiné inspirovaly. Můj život není dokonalý a doufám, že nikdy nebude. Proč? Když jsem kdysi dávno měla definovat svoje životní motto, zvolila jsem si slovo "Neustrnout!". Kdyby byl můj život dokonalý, nebylo by už co vylepšovat a to by mě asi nebavilo. A víte vy vlastně co? Miluju nedokonalost ;-)




Kdy Dokonalý život rozhodně číst
  • máte pocit, že váš život nemá žádný smysl
  • nebaví vás být průměrní
  • chcete se odlišit od ostatních

Kdy Dokonalý život rozhodně nečíst
  • milujete střední proud a neradi vyčníváte z davu
  • bojíte se mít vlastní názor
  • máte pocit, že váš život už dokonalý je



Za příjemnou inspiraci a příležitost vylepšit svůj život děkuji nakladatelství Grada, kde najdete nejen Dokonalý život, ale i další knihy z pera Pavla Vosoby.



O autorovi

Ing. Pavel Vosoba, CSc.  je skoro čtvrt století spolumajitelem poradenské firmy M.C. Triton. Psaní je jeho hobby, říká, že je pro něj cestou, jak hovořit sám se sebou. Jeho příběhy psané lidskou, srozumitelnou řečí nenabízejí typická "prvoplánová" řešení a každá jeho další kniha s přívlastkem "dokonalý" přidává na tajemnosti, promyšlenosti.

4 komentáře:

  1. O této knize jsem toho hodně četl, ale poprvé na ní vidím hezky čtivou recenzi :) Děkuji za ní.

    Tady přikládám rozhovor s Pavlem Vosobou, kde jsou podle mě základní myšlenky knihy - z toho, co o ní v rámci teorie vím - údajně zmíněny :)

    http://video.aktualne.cz/dvtv/prumerny-clovek-posloucha-okoli-a-nemysli-na-sebe-rika-kouc/r~ba71cffac1ca11e4aff10025900fea04/

    OdpovědětVymazat
  2. Díky, jsem ráda, že se líbila. Díky za odkaz :)

    OdpovědětVymazat
  3. Přiznávám, že mě to moc nebavilo, necítila jsem se jako ta správná cílová skupina...http://naskokjinam.blogspot.cz/2015/03/pavel-vosoba-dokonaly-zivot.html

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to brala spíš s nadhledem. Z davu vyčnívám celkem pravidelně, takže nijak zásadně mě knížka neovlivnila. Ale mělo to světlý momenty ;)

      Vymazat