čtvrtek 1. října 2015

Originální jedlé dárky

Název: Originální jedlé dárky
Autor: Gabriele Gugetzerová
Nakladatelství: Euromedia Group , k.s. - Ikar
Rok vydání: 2015 
Počet stránek: 128









Celkové hodnocení: *****


Mám moc ráda tyto nápadité knížky. Pokaždé v nich objevím nějakou skvělou fintu, kterou jsem ještě neznala a kterou si prostě musím vyzkoušet.

Knížka Originální jedlé dárky je vskutku divokou směsicí nápadů na vymazlené drobnosti, které nejen skvěle vypadají, ale dají se i sníst. Parádní celostránkové barevné fotografie kreativně zabalených dobrůtek doplňují recepty a tipy, jak na to. Většina receptů byla velice jednoduchá a jen se ingredience smíchaly a pěkně zabalily. Ale fungují návody i v praxi? Dá se to opravdu jíst?  Rozhodla jsem se pokusně uvařit jeden slaný a jeden sladký recept.

Ve spíži mě už druhý den strašila cuketa. Každý rok řeším to samé - co s ní. Proto jsem uvítala recept na Nakládané cukety. Návod byl celkem jednoduchý. Plátky cuket se osmahly na olivovém oleji, přidalo se koření, ocet, piniové oříšky, vše se promíchalo, nandalo do skleniček. Pro začátečníky ideální. Sice to škrábání cukety na jemné proužky je krapet "drbačka", ale s trochou dobré vůle se to zvládnout určitě dá.
Nakládanou cuketu jsem si pak dala s těstovinami. Vůbec to nebylo špatné, jen příště bych do směsi nedávala tolik oříšků a přidala trochu chilli papriček nebo něčeho výraznějšího. Na mě to bylo krapet slabota. Z celé velké cukety byly ve finále jen dvě malé přesnídávkové skleničky. Ideální pro ty, kdo potřebují udolat obrovskou úrodu cuket a bojují doma s místem.


No a pak jsem se pustila do sladkostí. Ořechové minibrownies, dobrota nad dobroty. Vláčná buchta plná čokolády a kousků ořechů. Jednoduché, jen se smíchaly ingredience, hodilo se to na plech, upeklo a boží mňamka byla na světě. Doma brownies moc neocenili (muž je spíš na maso a děti hořkou čokoládu nerady) a tak skončily na stole v práci. Mizely závratnou rychlostí. Pokud chcete obdarovat někoho, kdo má závislost na kakau a není alergický na ořechy, je tohle ta pravá volba.



Cuketa nic moc, brownies byly výborné. Co teď? Rozhodla jsem se to rozseknout pomocí Mince pies. Jedná se o anglické vánoční pečivo, jakési pidi koláčky plněné kořeněnou náplní. Jejich výroba je už trošku náročnější.
Den předem si musíte připravit kořeněnou náplň, jejíž základ tvoří jablíčko, cukr, koření, mandle, rozinky, sušené ovoce, brandy a sádlo, což zní pravda krapet podivně, ale věřte, že sádlo se chutí do náplně perfektně hodí. Všechny ingredience se několik hodin pomalinku při nízké teplotě pečou v troubě.
Nejdřív jsem si tedy připravila voňavou směs na plnění.  Těsto pak bylo velice jednoduché. Kolik másla, tolik mouky, prostě klasické křehké máslové těstíčko. Formičky jsem pro jistotu ještě vymazala, natlačila těsto, nandala náplň, přikryla těstem, propíchala vidličkou, potřela vajíčkem, pekla. Mince pies jak ze žurnálu. Jenže....
V receptu u některých položek úplně chybělo množství, dávala jsem jen odhadem. Vůbec nebylo jasné, které suroviny jsou na náplň a které na těsto, to se člověk dopídil až v pracovním postupu a i tam byly jisté nesrovnalosti. Přišlo mi, jako by se něco ztratilo v překladu.  A přitom to byla chuťově tak skvělá záležitost, že po vzorcích, co jsem donesla do kanceláře, kolegyně svorně loudily recept.


Málo kdy se mi stane, že ve mě knížka vyvolává tak rozporuplné pocity. Fotky byly nádherné, lákavé, inspirativní, všechno jak má být. Recepty mi však přišly takové nedotažené. Možná to způsobil překlad, kdo ví. Taky mi chybělo odstupňování náročnosti dárku. Všechno bylo tak nějak na jedné hromadě.

Je mi jasné, že Originální jedlé dárky nejsou klasická kuchařka, ale věci by se prostě měly dělat pořádně. Komentáře byly napsány tak nějak kostrbatě a tím bohužel pokazily celkový, jinak skvělý dojem. Je to hrozná škoda, protože ty krásné fotky i nápady si to nezaslouží. Přesto jsem za ni moc ráda, protože Mince pies mě naprosto dostaly a hodlám je zařadit na čestné místo v seznamu vánočního cukroví.


Kdy Originální jedlé dárky rozhodně číst
  • potřebujete vymyslet zajímavý dárek, ale chybí nápady 
  • jste majitelem mlsného jazýčku
  • máte alespoň základní zkušenosti s prací v kuchyni

Kdy Originální jedlé dárky rozhodně nečíst
  • neumíte zavázat ani tkaničky od bot natož pěknou mašličku
  • vadí vám "hand made" věcičky
  • nůžky, lepidlo a papír vás děsí



Za recenzní výtisk bych ráda poděkovala internetovému knihkupectví Bux.cz, kde najdete jak Originální jedlé dárky , tak i další knihy plné chutné inspirace.


O autorce

Gabriele Gogetzerová je novinářka píšící o cestovním ruchu a gastronomii. Více než dvacet let přispívá do časopisů jako Stern, Gesund Leben, Grazia, BEEF! a Slow Food a je autorkou 25 kuchařek. Tato odbornice na gastronomii z Hamburku rovněž od samého začátku píše reportáže pro časopis LandGenuss.




2 komentáře:

  1. Poprvé čtu recenzi na podobnou knihu... sliny se mi sbíhaly :) Ale je tedy opravdu škoda, že se překlad nevyvedl.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mice pies byly fakt neskutečně dobré, ale prolouskat se receptem bylo hodně náročné. To se zkrátka krapet nepovedlo :-/

      Vymazat