neděle 1. listopadu 2015

Italská pasta - nejen těstoviny

Název: Italská pasta - nejen těstoviny
Autor: Antonio Carluccio
Nakladatelství: Euromedia Group k.s. - Ikar
Rok vydání: 2015 
Počet stránek: 224









Celkové hodnocení: *****




Z italské kuchyně znáte tak akorát špagety a pizzu? Tak to jste na tom podobně jako já. K výrobě klasických domácích těstovin jsem se dostala nejblíž, když moje babička dělala nudle do polévky. A protože jsem holka nejen modrookatá, ale i zvídavá, rozhodla jsem se zjistit o těstovinách něco víc. Navíc stařičký sympatický usměvavý kuchař na obálce mi připomněl moji babičku. Teda, ne že by moje babička vypadala jako chlap, to zas ne. Jednoduše na mě působil tak nějak mile, domácky, že jsem se rozhodla to s Italskou pastou zkusit.

Co v knížce všechno najdete? Kromě nádherných detailních celostránkových fotografií jídel a skvělých receptů  se dozvíte i něco z historie těstovin a jejich výroby. Už tedy vím co to jsou mafalde, anelini, pizzoccheri nebo třeba capelli a jak je udělat.

Jednoduše, srozumitelně a s názornými obrázky je popsána jak výroba těstovin, tak i jejich další zpracování. Nechybí ani rady týkající se stolování, takže teď už jsem poučená, že při konzumaci těstovin používáme pouze vidličku a "srkání" špaget do úst je v Itálii totální faux-pas a toleruje se pouze malým dětem. A to nemluvím o hříchu největším z největších - vytírat zbytky omáčky z talíře kouskem chleba.

Recepty jsou velice pěkně a jasně zpracované. U každého italského názvu je i překlad a krátké povídání o historii pokrmu. Ocenila jsem i mapku Itálie s vyznačenou oblastí, odkud jídlo pochází. Recepty jsou rozčleněny do přehledných oddílů, podle způsobu přípravy. Najdete zde těstoviny v polévce, s omáčkami, plněné těstoviny, zapékané těstoviny, saláty z těstovin a dokonce i zákusky z těstovin.


Na začátku samotného testování jsem si zkusila udělat domácí čerstvé těstoviny. Bez speciálního vybavení, pouze s válečkem a hezky "růčo fůčo".
V knize je sice uvedena i bezlepková a bezvaječná varianta, ale já se pustila do boje s klasickou moukou a vajíčky. Úspěšně jsem zvládla vyrobit široké nudle (tagliatelle) a vývrtky (fusilli). U těch je postup podobný jako u nudlí, jen se v samotném závěru namotají na jehlici nebo špejli a stáhnou. Celkem zábava.
I když tvary nebyly úplně ideální a Antonio by se možná chytal za hlavu, byly to moje úplně první těstoviny a byla jsem na sebe prostě pyšná.

Další recept, který jsem vyzkoušela byla Ciceri e Tria (Cizrnová polévka s těstovinami). Starořímský recept starý zhruba dva tisíce let. No to sem si zkrátka nemohla nechat ujít. Polévka se povedla na jedničku. Sice jsem to drobátko přehnala s chilli papričkami, takže ji děti jíst opravdu nemohly, ale i tak chutnala parádně a skvěle prohřála. Díky čerstvým těstovinám a cizrně byla navíc krásně hutná a sytá. Zkrátka skvělá volba pro chutnou podzimní večeři.





Pak přišly na řadu Pennoni con Salsa di Sedano Rapa (Velké penne s celerovou omáčkou). Těstoviny jsem pro jistotu koupila, protože vyrobit doma široké vroubkované trubky bez patřičného vybavení je v podstatě nemožné. Na tomto receptu mě zaujala hlavně celerová omáčka. Výraznou oříškovou chuť této kořenové zeleniny mám moc ráda. V kombinaci se šunkou, máslem a parmezánem to byla opravdu vymazlená záležitost. Skvělý hlavní chod, který ladil jak chuťově tak i barevně.



Na závěr jsem se rozhodla vyzkoušet ještě něco lehce netradičního. Zbylo mi trošku nudlového těsta a tak jsem se pustila do Pasta Fritta (smažených těstovin). Čerstvé nudlové těsto jsem dochutila solí a chilli, vyválela, nakrájela na proužky a osmažila v olivovém oleji. Ideální zobání ke sklence vína místo obligátních brambůrků.







Kuchařku bych doporučila všem, kdo mají rádi Itálii, těstoviny a rádi by se o nich dozvěděli něco víc. V knížce najdete pestrou škálu tradičních i moderních receptů, které určitě zvládnou i úplní začátečníci.




Kdy knihu Italská pasta - nejen těstoviny rozhodně číst
  • máte rádi těstoviny
  • jste zvědaví a zajímá vás historie, původ a tradiční příprava těstovin
  • milujete vaření 

Kdy knihu Italská pasta - nejen těstoviny rozhodně nečíst
  • dokážete připálit i vodu
  • neradi jíte
  • starší italští pánové v kuchyni vás děsí


Podobné knihy




Za skvělou kuchařku a neopakovatelný kulinářský zážitek děkuji internetovému knihkupectví Bux.cz, kde si můžete knížku Italská pasta - nejenom těstoviny pořídit.


O autorovi

Antonio Carluccio se narodil 19. dubna 1937 v Itálii. Je skvělý kuchař a restauratér a v současné době žije v Anglii. V roce 1991 otevřel v Londýně své první lahůdkářství. Po deseti letech v podnikání se zabývá už jen poradenstvím a psaním knih. Na svém kontě má úctyhodných 22 kuchařek. Hodně se proslavil také v kulinářském seriálu televize BBC. V roce 1998 mu byla italskou vládou udělena cena za přínos k italskému potravinářskému průmyslu (ekvivalent britského rytířství). V roce 2007 získal Řád britského impéria.


Žádné komentáře:

Okomentovat