úterý 29. března 2016

Kráva nebeská

Název: Kráva nebeská
Autor: David Duchovny
Nakladatelství: Euromedia Group k.s.
Rok vydání: 2016 
Počet stránek: 184










Celkové hodnocení: ****




Někteří autoři se snaží čtenáře nalákat ke čtení neobvyklým a snadno zapamatovatelným názvem knihy. Po Krávě nebeské jsem sáhla nejen kvůli provokativnímu titulu, ale hlavně proto, že jsem byla jednoduše zvědavá, cože to ten legendární fešák z AKT X, David Duchovny, vlastně zplodil. Očekávala jsem příjemné, nenáročné odreagování, rychlé vymytí mozku, nějaké to ponaučení, možná malou záhadu s ufouny. Čeho z toho se mi dostalo?


Hlavní hrdinka je kráva. Jmenuje se Elsie a žije si celkem jednoduchý a spokojený život na malé farmě. Ráno dojení, pastva, večer dojení a při západu slunce do hajan. A takhle pořád dokola. Až jednoho dne společně s kamarádkou Mallory utečou z ohrady a vydají se na obhlídku okolí. Elsie se náhodou zatoulá až k domku farmáře a v televizi zahlédne reportáž z jatek. Rázem jí všechno dojde a rozhodne se, že takto rozhodně skončit nechce. Společně s krocanem Karlem, který se bojí Dne díkůvzdání, a prasetem Jerrym, který zase chce konvertovat k judaismu, vymyslí plán, jak utéct z farmy do Indie, kde jsou krávy, jak je známo, posvátné. 


"Myslela jsem to vážně. Možná jsem zbabělec já, když utíkám. Nebo jsme prostě každá jiná, narodily jsme se pro něco jiného a každá děláme jen to, co musíme. Opřela jsem se o Mallory celou svou váhou, což my krávy děláme místo objetí. Mal zavřela oči a opření opětovala. Usnula. Byla už noc. Zezadu ze stodoly jsem uslyšela šustění. Vzhlédla jsem a spatřila prase na zadních a krocana s mobilem, jak na mě čekají. Bylo načase odejít. Vydala jsem se za nimi.
Když jsem naposledy opouštěla stodolu, otočila jsem se, a najednou mě přemohla silná touha zůstat. Čím to je, že dokážeme něco pořádně ocenit, teprve když to opouštíme? Srdce mi planulo láskou ke všem zvířatům, dokonce i slepicím, dokonce i psům, dokonce i k farmářům. Vrátila jsem se ve vzpomínkách k těm pokojným časům, které jsme tu prožili - s mámou na pastvině, s Mallory ve stání, kdy jsme si celé noci povídaly. Tolik vzpomínek.
Ale musela jsem jít. Když jsem se otočila, střetla jsem se s upřeným pohledem vepře. "Odchod je vždycky těžký. I z místa, kde tě to štve. Vždycky je to těžký," řekl."


Naši tři hrdinové mají každý vlastní plán na přežití. Společný cíl a prožité dobrodružství je stmelí v opravdu nesourodou partu zvířátek. Jak vše dopadne? Dosáhnou společně svých snů o lepším životě?


Kráva nebeská je nevážný příběh o přežití, o odvaze vzít svůj osud do vlastních rukou, tedy pardon, kopyt a taky v neposlední řadě o sousedově trávníku, na kterém je tráva vždycky zelenější. I když žádné hluboké poučení v této knize nenajdete, přesto má příběh něco do sebe. Kráva Elsie a její přátelé mě dokázali zaujmout i pobavit. Hlavně Elsie vypráví svoje životní osudy s okouzlujícím nadhledem. Snaží se vtipkovat i v těch nejsmutnějších okamžicích, nebere si servítky. Je to prostě férová holka, i když tak trochu kravka.

Hlavní postavy byly jen tři a tak si autor mohl opravdu vyhrát s jejich osobnostmi. Nápadité byly i vtipné dvojsmysly a nejrůznější narážky na zvířecí podstatu hlavních hrdinů. Přesto - jak může farmář dojit krávu, která ještě neměla telátko? Jak může mohel provést obřízku na vepři? Za tyto "kraviny" se autor na závěr sice omluvil a svedl je alibisticky na Elsie, která mu knihu prý diktovala, přesto si myslím, že mohou tyto nesrovnalosti čtenáře, který má rád reálné příběhy, od čtení odradit.

Zpočátku jsem tak trochu doufala v něco jako Farmu zvířat od Orwella nebo alespoň Bajky od Ezopa, ale vyklubali se z toho spíš Zvířátka a Petrovští. Je to pohádka, fantazie a tak je taky potřeba ke knížce přistupovat. Musíte na chvíli zapomenout na všechna pravidla a připustit, že zvířata dokáží používat mobilní telefon, číst v mapě nebo řídit letadlo.

Z knížky jsem měla spíš smíšené pocity. Na jednu stranu mě některé pasáže opravdu pobavily, místy i dojaly, na druhou mi to přišlo, s odpuštěním, jako pěkná "kravina". Ústřední myšlenka vůbec nebyla zlá, přesto bych asi dala přednost jinému zpracování. Ale každý nějak začínal a snad to David Duchovny nevzdá a další jeho počin na literárním poli bude zas o nějaký ten krůček lepší.


Kdy Krávu nebeskou rozhodně číst
  • máte rádi bláznivé pohádky
  • líbí se vám, když se zvířata chovají jako lidi
  • jste zarytý fanda Davida Duchovnyho

Kdy Krávu nebeskou rozhodně nečíst
  • zvířata se vám líbí jen na talíři
  • nevěříte že David Duchovny umí mluvit s kravami
  • logické nesrovnalosti vás dohánějí k šílenství

Podobné knihy



Za zábavné chvilky s knihou děkuji knihkupectví Knihy Dobrovský, kde najdete nejenom Krávu nebeskou, ale i další knihy s označením humor a satira.


O autorovi


David Duchovny se narodil 7. srpna 1960 v New Yorku. Je známý americký televizní, divadelní a filmový herec, scénárista a režisér. Proslavila ho především postava Foxe Muldera v kultovním seriálu AKTA X a sukničkářského spisovatele Hanka Moodyho v seriálu Californication. Za obě role získal prestižní ocenění Zlatý glóbus. Nakonec ho psaní zlákalo i v reálném životě a zrodila se Kráva nebeská, ztřeštěná pohádka pro dospělé, kterou jako spisovatel debutuje. Střídavě žije v New Yorku a Los Angeles.

5 komentářů:

  1. Já věděla, že to jméno odněkud znám!

    Miluju bláznivé věci a miluju pohádky, takže myslím, že tahle kniha by mě mohla bavit. A to jsem dost dlouho přemýšlela zda tuhle recenzi vůbec rozkliknout, protože název ve mně z nějakého důvodu evokoval představu nějaké romantické komedie ve stylu Bridget Jones (které ve filmu můžu, ale knížky podobného ražení nevyhledávám). Díky moc za soporučení i skvělou recenzi :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není zač ;-) No vzpomněla jsem si na knihu Zaříkávač koní a představila si jak David Duchovny na louce rozmlouvá s krávou no :-D :-D Když já jsem asi už moc velká na takovéto "crazy pohádky", ale Elsie je fakt sympaťačka, takže jsem si to nakonec i celkem užila ;-)

      Vymazat
  2. Hmm podľa recenzie to možno aj dám. Davida mám rada skôr z Californication tento štýl mi ide skôr k tejto postave ako k vaznemu mulderovi. No uvidíme, Každopádne keď mi dôjdu knihy zo zoznamu, siahnem po tomto. Som skôr za blaznivejsie veci ako vážnejšie.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No mělo to něco do sebe. Prostě taková sympatická kravinka ;-)

      Vymazat
  3. to je super námět!
    super článek ! těšim se na další
    mrkni na muj blog o modelingu : http://styleworldbypetra.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat