pátek 4. března 2016

Trest a smrt

Název: Trest a smrt
Autor: Mats Olsson
Nakladatelství: Kniha Zlín
Rok vydání: 2016 
Počet stránek: 573










Celkové hodnocení: *****



Kdysi dávno jsem na internetu hledala mezi zbožím kožený pásek a náhodou jsem narazila na obchůdek na Fleru s veselým jménem Plácnem si?. Jak název napovídá, prodávající se kromě kožených opasků a peněženek specializuje na nejrůznější erotické pomůcky. Já na tyhle věci sice nejsem, ale zalíbil se mi hravý styl s kterým výrobce svoje zboží prezentuje a nabízí. A o tom to vlastně je. Sadomasochismus by měla být především hra, zábava, zpestření a okořenění intimního života. Problém nastane, když tato "dospělácká legranda" přeroste v nezdravou touhu trestat druhého až do takové míry, že to končí jeho smrtí.


Harry Svensson je úspěšný novinář ve výslužbě. Chystá si otevřít restauraci v jižním Švédsku a užívat si života. Má však jednu neobvyklou zálibu, kterou před svým okolím úzkostlivě tají. Baví ho SM sexuální praktiky. Není to nic vyloženě nebezpečného. Svoje nádobíčko si nosí ukryté v pouzdru na kytaru a rád svým slečnám po vzájemné domluvě naplácá na holou. Když se mu večer s partnerkou, s kterou si dohodl výchovný sedánek, nevydaří podle jeho představ, vrátí se na hotel poněkud dřív. Za pootevřenými dveřmi sousedního pokoje najde opilého stárnoucího populárního zpěváka Tommyho Sandella jak spí v posteli s mrtvou ženou. Probudí se v něm novinářský instinkt a celou situaci zdokumentuje, nahlásí policii a prodá tisku. A protože se mu nechce svěřovat se svou sexuální zálibou místní policistce, o původu svého rozbitém nosu a obsahu pouzdra na kytaru všelijak mlží. Když pak najdou slečnu, která ho tak pěkně zřídila, zavražděnou a ležící v posteli vedle známého politika, začíná se Harry do svých lží nebezpečně zaplétat....


Když jsme se rozloučili, popošla ke dveřím a pak se otočila a zeptala: "Mimochodem, hrajete na kytaru?"
"Ne, proč?"
"Myslela jsem, že proto se třeba znáte s Tommym Sandellem."
"Ale my se neznáme."
"Jen mě v poznámkách z pátečních výslechů zaujalo, že se někdo zmínil, že jste s sebou měl pouzdro na kytaru."
"Lidi toho namluví."
"To jo. Takže to není pravda?"
"Cože?" zeptal jsem se, jen abych získal čas. O co jí jde?
"Že jste ho měl."
"Pouzdro na kytaru?"
"Ano"
"Ale jo, je to pravda."
"Přitom na ni nehrajete?"
"Přece můžu mít kytaru, aniž bych na ni hrál, ne? Mám kytary rád. Nebo... co ode mě chcete slyšet?"
"Pravdu, chci sakra celou pravdu, jak se říká u soudu v Americe, nebo aspoň v televizi."


Harrymu to nedá a pustí se po stopě sériového vraha neposlušných dívek na vlastní pěst. Přece jen mají s vrahem společné záliby. Ženy byly totiž před smrtí vždy náležitě "ztrestány" a nebylo to jen takové obyčejné plácání, ale práce zkušeného profíka. Navíc Harrymu začnou chodit podezřelé anonymní e-maily a fotky týkající se jeho nezbedné minulosti.


Svět sexuálních úchylek a deviací bývá velmi častým detektivním námětem. Tentokrát je však i vyšetřovatel podobně sexuálně zaměřený a i když u něj tato zábava nikdy nepřekročila hranice vzrušující hry, rozhodně není žádný svatoušek. Oproti tomu vrah je typický sadista, jehož chorobná záliba v trestání má kořeny v jeho složitém dospívání. Souhrou náhod se jejich životy střetnou a tak dochází k jakési konfrontaci dobrého a špatného sadomasochismu.

Začátek knihy byl lehce zmatený. Chvílemi se i zdálo, že vrahem je sám novinář. Postupně ale příběh nabral ostřejších obrysů a dostal vskutku zajímavý směr. Věděli jste například, že když se březové proutky namočí do slané vody víc to štípe? Nebo že při výprasku je důležitá práce zápěstí a že není rákoska jako rákoska? Dát správně své dámě "na holou" je úplná věda a jsou věci z praxe, které se v Padesáti odstínech šedi prostě nedočtete a po Trestu a smrti vám pan Grey přijde jako totální amatérský babral.  

Čtením této knihy jsem si opravdu rozšířila své obzory týkající se SM. Navíc v kombinaci s napínavým detektivním příběhem se jednalo o hodně nestandartní příběh. V době, kdy je knižní svět díky 50 odstínů šedi rozdělený na dva tábory, je tahle kniha zajímavou sondou do reálného světa těchto praktik, která vnáší na toto válečné pole nový pohled a ukazuje rozdíl mezi neškodnou hrou a chorobným trestáním.

Až na jazyksukující švédské názvy a jména jsem byla s knihou nadmíru spokojená. Klasický poctivý detektivní příběh s psychicky narušeným vrahem mladých dívek okořeněný exotickým (alespoň pro mě) prostředím světa SM. A co si budeme povídat, ode dneška se na chlapy s kytarovým pouzdrem budu koukat úplně jinak ;-)



Kdy knihu Trest a smrt rozhodně číst
  • zajímá vás svět SM (třeba jen teoreticky)
  • nejste žádní posteloví puritání
  • jste příznivci klasických detektivek

Kdy knihu Trest a smrt rozhodně nečíst
  • vadí vám číst o jakémkoli násilí
  • SM a podobné praktiky rázně odsuzujete
  • vadí vám krkolomné švédské názvy a jména




Za poučný čtenářský zážitek děkuji nakladatelství Kniha Zlín, kde mimo knihy Trest a smrt najdete další skvělé tituly od severských autorů.


O autorovi

Mats OlssonMats Olsson se narodil v roce 1949 ve Švédsku. Pracuje jako novinář, spisovatel, překladatel a je autorem řady textů o sportu, hudbě a filmu. Za svou novinářskou činnost obdržel mnoho ocenění, včetně významné novinářské ceny Stora journalistpriset za rok 2002. Svoji první knihu Osamělí kluci vydal v roce 1995. Svým nejnovějším krimi románem Trest a smrt prorazil jako autor detektivní literatury a kniha se zařadila mezi nejprodávanější švédské detektivky roku 2014.



4 komentáře:

  1. Kniha vypadá vážně zajímavě. Tohle téma není úplně můj šálek kávy, takže se do knihy nepustím, myslím ale, že je dobře, že se po 50 odstínech objevují na trhu i kvalitnější (a hlavně realističtější) knihy na téma SM.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Inu já jsem holka zvídavá a ráda si rozšiřuju obzory. Kdo ví, kdy se mi to bude hodit ;-) "Padesátka" mi přišla jako z nějakého neskutečného světa. Tohle bylo rozhodně víc realistické, až jsem si říkala, jestli to nemá autor z první ruky ;-)

      Vymazat
  2. Hlásí se další holka zvídavá a na tuhle "guilty pleasure" se těším :) 50 odstínů je parodie na erotickou literaturu, resp. četla jsem asi 20 stran ukázku a nedala jsem to :) Každopádně už jsem dlouho nedala žádnou klasickou severskou detektivku a tohle vypadá hodně dobře... Díky za tip!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No já se u toho bavila hodně. Taková opravdu poctivá klasická práce ozvláštněná SM. I ten hlavní hrdina byl takový sympaťák :-)

      Vymazat