neděle 2. října 2016

Dortíky a dortíčky

Název: Dortíky a dortíčky
Nakladatelství: Euromedia Group, k.s. - Ikar
Rok vydání: 2016 
Počet stránek: 254










Celkové hodnocení: ****




Dortíky a dortíčky pro mlsné tlamičky..... Inu co dodat. Kdo mě zná ví, že mám slabost pro kuchařky a pro sladké dobroty, takže Dortíky a dortíčky byly jasná volba.

Hned úvodem mě potěšilo praktické rozdělení receptů podle nejrůznějších příležitostí. V této sekci jsem našla obrázkové tipy na slavnostní moučníky, víkendový brunch, dobroty pro děti, pro milovníky čokolády, odpolední čaj a pro chvíle po večeři. Tento styl dělení se hodí, když potřebujete rychle nějaký nápad pro konkrétní situaci.

Následovalo krátké pojednání o použitých surovinách, rady ohledně vybavení kuchyně a tipy jak správně vyšlehat bílky, jak připravit čokoládu,  nebo jak nejlépe nachystat pečící formu či ozdobit dort. Vše bylo doplněno názornými fotografiemi, které by měl pochopit i úplný kuchařský panic.

A pak už mě čekaly samotné recepty. U každého byl uveden kromě ingrediencí a pracovního postupu i počet kusů, doba přípravy a použitá forma na pečení. U některých byla uvedena i doba, po kterou je možné hotovou dobrotu skladovat v mrazničce. Nechyběly ani nádherné a opravdu detailní fotografie, u kterých se mi zvedla hladina cukru pouhým letmým pohledem.

Ze sta receptů bylo opravdu velice obtížné vybrat. Nejradši bych ochutnala všechny, ale to bych se asi pak opravdu neunesla. Nakonec jsem s těžkým srdcem zvolila tři kandidáty, které jsem pro vás vyzkoušela.

Začal podzim. Tento čas mám spojený s vůní jablek a skořice. Proto jako první na řadu přišly košíčky se skořicí, jablky a hrozinkami. Kombinace voňavého skořicového těsta se šťavnatými jablky a máslové pěny s citronem byla naprosto geniální. Úplně jako kdyby jste stáli v podzimním slunci v sadu a trhali šťavnatá jablíčka. U tohoto receptu jsem si jen poupravila množství cukru uvedeného v krému. 450g cukru na 225g másla se mi zdálo přece jen příliš. I na mě.




Ráno mě vždycky postaví na nohy hrnek pořádného kafe. Proto moje druhá volba padla na kávové ořechové košíčky.  Káva s máslem a ořechy vytvořili příjemnou kombinaci se kterou bylo radost vstávat. K snídani jsem tak měla hned dvojitou dávku kofeinu - tekutou v hrnku a pevnou ve formě těchto okouzlujících a roztomilých košíčků.





Na závěr jsem ještě vyzkoušela recept na čokoládové banánky. Odpalované těsto miluji pro jeho mnohotvárnost a jednoduchost. Dá se dělat na sladko i na slano a vykouzlíte z něj nepřeberné množství tvarů. Banánky plněné šlehačkou a polévanou hořkou čokoládou udělaly radost především dětem. Z talíře mizely tak rychle, že jsem měla co dělat, abych vůbec nějaké stihla vyfotit.





Kuchařka byla po grafické stránce zpracovaná opravdu nádherně, moderně a profesionálně, radost pohledět.  Dost dobře si však nedokážu představit, že bych do krému na 250g másla použila 600g moučkového cukru, jak bylo uvedeno hned na začátku v základním receptu na máslový krém. Chápu, že to je ten "pravý" buttercream a že dvojitá dávka cukru krásně krém zjemní a nadýchá, ale zas na druhou stranu to musí být extrémně sladké a už jen z pohledu na ta čísla mě bolely zuby.

Dortíky a dortíčky je kuchařka plná inspirativních obrázků a postupů, které bych si ráda příležitostně vyzkoušela (například dortová lízátka mě hodně lákají). U některých receptů, hlavně těch s krémy, bych nejspíš ubrala cukr. Sice mám sladké opravdu hodně ráda, ale tahle čísla zarazila i mě. Ostatní recepty byly v pořádku a nebyl s nimi nejmenší problém. Každopádně u pečení doporučuji vždycky používat zdravý selský rozum a neřídit se slepě recepty, ale i citem.



Kdy Dortíky a dortíčky rozhodně číst
  • rádi mlsáte 
  • baví vás pečení
  • v kuchyni nejste úplný nováček

Kdy Dortíky a dortíčky rozhodně nečíst
  • počítáte každou kalorii, kterou sníte
  • vyhýbáte se sladkým jídlům
  • nebaví vás zkoušet nové recepty



Podobné knihy


Za úžasný kulinářský zážitek děkuji nakladatelství Ikar, kde kromě dalších skvělých kuchařek najdete i Dortíky a dortíčky.



6 komentářů:

  1. Krásné...Tahle kuchařka by se líbila dceři, pořád se snaží upéct super cupcake :-)
    Podzimní giveaway

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že tahle knížka by ji mohla potěšit. 100 receptů, hromada inspirace, jen teda pozor na ten cukr ;-)

      Vymazat
  2. Zajimava recenze, na tu knihu jsem také koukala v obchodě, jsem ujetá na cupcakes, takže mám zatím snad všechny knihy <3
    Knihu jsem tedy necetla, ale pravy buttercream(ktery je nejspise i v teto kucharce uveden), je bohuzel s jednou tak velke davky cukru nezli je masla ;) ja take vzdy davam min, ale tim cukrem to krasne zjemni a je pak sice extremne sladky, ale konzistence vyborna :))) takze myslim, ze tam chyba nebyla ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já popravdě vsadila na jistotu a cukru ubrala. To množství mě fakt vyděsilo a dívala jsem se pro jistotu dvakrát. Kdo ví, třeba někdy seberu odvahu a vyzkouším to ;-)

      Vymazat
  3. Mňam, to by bylo něco pro mě, miluju sladké :)

    OdpovědětVymazat