úterý 20. prosince 2016

Energetické kuličky

Název: Energetické kuličky
Autor: Kate Turnerová a Annie Nicholsová
Nakladatelství: Euromedia Group, k.s. - Esence
Rok vydání: 2016 
Počet stránek: 64










Celkové hodnocení: ****


Vánoce mě každoročně stojí hromadu energie. Letos se navíc k pečení cukroví, shánění dárků a stromečku přidala přestavba bytu - nové balkony, nová okna ve sklepě, nová podlaha a šatní skříň na míru. Máte pocit že jsem ukňouraná? Tak si zkuste bydlet 3 měsíce mezi krabicemi a budete taky.  Na každý pád mi vzpruha v podobě energií nadupaných kuliček přišla rozhodně vhod.

Co tedy v této útlé knížečce najdete? Na úvod se dozvíte, proč vůbec kuličky dělat a hlavně proč je jíst. Zjistíte, jaké základní suroviny, koření a nabuzující prášky autorky použily a co by to mělo našemu organismu přinést. Takže teď už například vím, že lucuma je bohatá na železo, maca zvyšuje plodnost a mleté a sušené plody baobabu jsou bohaté na vitamín C, vápník, železo, hořčík a draslík, což mě osobně hodně překvapilo, protože baobaby znám jen z Malého prince a vůbec by mě nenapadlo, že mají nějaké plody.  

No a pak už si užíváte recepty a nádherné fotky. Receptů je sice jen 15, ale jsou slané i sladké, bezlepkové, bez laktozy, většina je jich raw a navíc jsou všechny superzdravé a energetické až na půdu. Každý recept kromě ingrediencí a výrobního postupu obsahuje i o informace ohledně množství kalorií, tuku, sacharidů, cukru, vlákniny, bílkovin a vitamínů s minerály. Z každého receptu uděláte zhruba 16 větších kouliček. 


Já začala Brusinkovofíkovými kořeněnými kuličkami. Brusinky miluju. Fíky taky můžu na kila. Další ingrediencí byly mandle, koření a maca, prášek z kořene příbuzného ředkvičkám, který používali bojovníci Inků pro zvýšení síly a vytrvalosti před bitvou. Tak jsem oběhla všechny zdravé výživy v Prostějově, ale po mace jako by se země slehla. Zachránila mě až naše skvělá kolegyňka Terezka, která mi trošku macy věnovala s tím, že "ať jsem opatrná, že to příšerně smrdí". S obavami jsem otevírala pytlík, ale kupodivu to nebylo až tak hrozné. Vůně mi připomínala burské oříšky. Do receptu se přidávala jen lžička a použité koření nevábný pach docela překrylo. Kuličky byly hutné, měly hrubší texturu a všem moc chutnaly. I Terezce. 


Kromě sladkých kuliček jsem se rozhodla vyzkoušet i některý ze slaných receptů. Jako druhé jsem tedy vyzkoušela Energetické brokolicové kuličky s macou. A tady jsem naletěla. Syrová brokolice smíchaná s oříšky, slunečnicovými semínky a tahini prostě pro mě nebyla to pravé ořechové, Ani raw varianta, ani varianta lehce osmažená nebyla nic moc. Skoro se to nedalo jíst a navíc mi k tomu chyběla nějaká omáčka. Chuť trochu vylepšila tatarka, za což nejspíš přijdu do veganského pekla, ale jinak to prostě nešlo. Tyto kuličky mě bohužel neoslovily.



Zato Ovocné a oříškové vrstvené kuličky, to byla jiná káva. Zdravé mlsání bez přidaného cukru, jehož základ tvořily rozinky, datle a oříšky. Krásně jemné, hutné, obalené v kokosu chutnaly i vybíravým jazýčkům mých dětí. Nebylo co vytknout.




Protože mě tak hrozně zklamaly brokolicové kuličky, rozhodla jsem se vyzkoušet ještě jeden recept. Energetické čokoládové raw kuličky, jejichž hlavní složkou bylo avokádo, med a kakao. Trošku jsem si byla nejistá, protože avokádo znám jen ve slaných úpravách. Mile mě překvapilo, že v kuličkách nebylo skoro cítit. Na obalení jsem zkusila včelí pyl. Trošku jsem si u toho připadala jak Vilík z pohádek o včelce Máje, který se neustále dožadoval pylových knedlíčků. Chuťově byly rozhodně neobvyklé. Milovníky hořké čokolády tento recept zaručeně osloví. Jemná textura a plná chuť kakaa vás dostanou do čokoládového rauše. Na probuzení naprosto geniální věc, která vás nakopne líp jak hrnek silné kávy.


Autorky vsadily spíš na kvalitu než kvantitu a myslím, že se jim to vyplatilo. Recepty jsou propracované, pestrobarevné a rozhodně nenudí. Samotná výroba kuliček není nijak obtížná a zvládnou ji i úplní začátečníci. Horší je to s přísadami. Hodně věcí se v běžné domácnosti nevyskytuje a pokud si je chcete koupit, stojí hodně peněz. V receptech se naštěstí přísady hodně opakují a vzájemně kombinují, takže se nemusíte bát, že nakoupené suroviny nevyužijete. Knížka je navíc postavená tak, že vás přímo navádí, abyste vyzkoušeli vlastní kombinace.

Pomohly mi energetické koule dobít baterky? Cítila jsem se čipernější, nebo se to minulo účinkem? Musím přiznat, že po týdnu "mlsání" kuliček jsem byla spokojenější a zvládla jsem víc věcí než před tím. Líp se mi soustředilo a i celkově jsem se cítila moc dobře. Placebo efekt? Možná. I tak jsem si kuličky, kromě těch brokolicových, báječně užila a určitě si v dohledné době pár "ušoulám".



Kdy Energetické kuličky rozhodně číst
  • rádi experimentujete
  • jste fanda do raw stravy
  • dáváte přednost nevařeným jídlům

Kdy Energetické kuličky rozhodně nečíst
  • jste zarytí řízkaři
  • nemáte rádi módní vlny ve stravování
  • kulaté tvary vás odpuzují


Podobné knihy


Za skvělý kulinářský zážitek děkuji nakladatelství Esence, kde najdete jak Energetické kuličky tak i další skvělé kuchařky .



O autorkách

Kate Turnerová už po desetiletí vaří lahodně zdravá, báječná jídla pro sebe i svou rodinu. Miluje dobrá, poctivá chutná jídla, po kterých se cítíte skvěle, jsou plná přirozené energie a mimořádně rychlá a snadná na přípravu. Kate sdílí své nápady a představy o jídle, sběru lesních plodů, zahradničení a rodinném životě na Instagramu a blogu Homegrown Kate 







Annie Nicholsová je původně vyučená šéfkuchařka a dnes je uznávanou novinářkou a fotografkou věnující se jídlu a také food stylistkou. Její práci najdete na stránkách www.hotmealsnow.com 



Žádné komentáře:

Okomentovat