středa 12. dubna 2017

Vegetariánka


Název: Vegetariánka
Autor: Han Kang
Nakladatelství: Odeon
Rok vydání: 2017 
Počet stránek: 200









Celkové hodnocení: *****




Korejská literatura se na pultech našich knihkupectví objevuje jen zřídka. Vegetariánka se navíc může pochlubit mezinárodní Man Bookerovou cenou z roku 2016. O to víc jsem tedy byla zvědavá na příběh ženy, která ze dne na den přestala jíst maso.


Kniha se skládá ze tří částí. První částí nás provází Jonghjin manžel, Čong. Zachycuje počátky Jonghjina vegetariánství, vysvětluje její pohnutky, proč přestala jíst maso, a ukazuje, jak se k tomuto faktu postavil její manžel a rodina.


"Tati, já maso nejím."
Tchánova mozolnatá dlaň prosvištěla vzduchem. Má žena se chytla za tvář.
"Tati!" vyjekla švagrová a pověsila se tchánovi na ruku. Tchánova ústa se kroutila vztekem, který ho ještě zdaleka neopustil. Věděl jsem, že tchán míval záchvaty prchlivosti, ale poprvé jsem se stal svědkem toho, že někoho udeřil.
"Pane Čongu, Jongho, postavte se každý z jedné strany."
Váhavě jsem přistoupil ke své ženě. Její tvář se po silném úderu podlila krví. Také ji už opustil ledový klid a ztěžka dýchala.
Vy dva, chyťte Jonghje za ruce."
"Prosím?"


Druhé dějství se odehrává o nějakou dobu později. Hlavní úlohu v něm sehraje Jonghjin švagr Songmin a jeho touha po nedosažitelném. Poslední díl příběhu nás opět posune v čase. Vypráví ho Jonghjina sestra, Inhje. Tato část pojednává především o odpovědnosti, potlačení vlastních tužeb na úkor druhých a údělu matky.


Celým příběhem se táhne těžko uchopitelný pocit marnosti. Je z něj cítit touha po možnosti činit vlastní rozhodnutí. Jídlo zde symbolizuje jedinou věc, o které může hlavní hrdinka rozhodovat sama. Vzepře se systému. Je znechucená vlastním tělem a vlastními potřebami. Touží se očistit, odpoutat se od tělesna. Hledá cestu ke svým kořenům, pravému já. Stane se bílou vránou, kterou ostatní chtějí uklovat. 

Kniha je plná obrazů, náznaků a metafor. Vegetariánka - rostlina, sexuálně frustrovaný švagr - pták, mongolská skvrna - znamení vyjímečnosti, odlišnosti. Vegetariánka se stává symbolem rozbití pout, postavení se zažitému systému. Vypráví, jaké to je, vzepřít se společnosti a chtít žít svůj život po svém. Být veřejně zatracovaná a zároveň tiše obdivovaná. 

Těch 200 stránek se mi nečetlo snadno. Touha po zakázané lásce, těla pomalované květinami, polévka z uštvaného psa, podvolení se svému údělu, to vše se v knize mísí a vyvolávalo to ve mě jak odpor, tak i částečné pochopení. Některé scény byly děsivé a surové, až jsem skoro neměla chuť pokračovat ve čtení. Přesto ve mě zvítězila zvědavost a já tak mohla objevit neobvyklý příběh vnitřní vzpoury. Příběh o lidech, kteří se podvolili vlastním touhám a provedli věci, o kterých věděli, že je navždy vyloučí ze společnosti.

Vegetariánka není knížkou pro každého a ne každý jí přijde na chuť. Chtě nechtě vás donutí přemýšlet o postavení ženy v korejské společnosti a o množství kapek, které jsou potřeba, aby pohár trpělivosti přetekl. Inu každý z nás si v sobě nese jakousi svoji "vegetariánku" a záleží jen na něm, zda ji pustí na svobodu nebo ji umlčí prorostlou kotletou.



Kdy knihu Vegetariánka rozhodně číst
  • obdivujete východní kultury
  • jste zvědaví
  • vyhledáváte neobvyklé příběhy


Kdy knihu Vegetariánka rozhodně nečíst
  • máte rádi ve věcech jasno
  • nemáte rádi korejskou literaturu
  • nesnášíte vegetariány
Za zajímavé chvilky s knížkou děkuji nakladatelství Odeon, mezi jejichž tituly patří i Vegetariánka.



O autorce


Jihokorejská autorka Han Kang pochází ze spisovatelské rodiny. Vystudovala korejskou literaturu, koncem 90. let absolvovala seminář tvůrčího psaní na univerzite v Iowě. Roku 1993 debutovala jako básnířka a povídkářka, za svá díla získala v Koreji několik ocenění. Vegetariánka je její provní próza, která byla přeložena do angličtiny. Roku 2016 za ni obdržela Mezinárodní Man Bookerovu cenu.








2 komentáře:

  1. Díky za pěknou recenzi :-) Pořád jsem čekala až se nějaká pořádná objeví, abych zjistila, jestli má cenu se do toho pouštět a teď mám jasno, že určitě :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není zač ;-) Fakt, hodně zajímavá knížka. Dost mi připomínala Murakamiho.

      Vymazat