úterý 16. května 2017

Hana

Název: Hana
Autor: Alena Mornštajnová
Nakladatelství: Host
Rok vydání: 2017 
Počet stránek:  319










Celkové hodnocení: *****

Hana od Aleny Mornštajnové přišla na svět zcela tiše a nenápadně, bez nějakého mediálního humbuku. K tomu, abych po ní sáhla, mě přiměla hlavně zajímavá obálka a taky jméno spisovatelky. Už jsem od ní četla Hotýlek a její vypravěčský styl mi byl velmi příjemný.

Příběh začíná v roce 1954. Devítiletá holčička Mira jde přes zákaz rodičů k řece. Za trest nedostane na rodinné oslavě žloutkový věneček. Bohužel nevinný zákusek ukrývá zákeřnou tyfovou infekci, na kterou zemře celá Miřina nejbližší rodina. Během týdne tak přijde o maminku, tatínka i sourozence. Jediný, kdo jí zůstane, je podivínská teta Hana.


"To zvládneme," řekla jsem, spíš abych přesvědčila samu sebe a sedla jsem si vedle ní. Měla jsem strach se jí dotknout, protože jsem věděla, že to nesměla ani maminka.
Zpod dlaní přitisknutých na obličej se ozval povzdech. Hana pokývala hlavou.
"Tak proč vzdycháš?" zeptala jsem se.
Teta Hana potáhla, odlepila dlaně od očí a podívala se na mě. Rozčilovala mě kapka, která jí pomalu stékala z nosu. Byla jsem v pokušení vytáhnout kapesník a podat jí ho, ale nezdálo se mi to vhodné.
Teta chvíli mlčela a potom řekla: "Protože teď už nemůžu umřít."


Miře nezbude než si na novou situaci zvyknout. Jaké to je pro malou holčičku, když přijde o celý svůj svět? Jaké to je pro ženu, která nikdy neměla vlastní děti a přežila koncentrační tábor, starat se o osiřelou neteř?


Autorka ve vyprávění přechází z přítomnosti do minulosti. Pracuje jen s malým množstvím postav a na omezeném prostoru malého městečka. Popisuje osud ženy, která za svůj krátký život prožila a přežila tolik trápení, že by vystačilo na několik životů. Poutavým a originálním způsobem tak přináší svědectví o hrůzách koncentračního tábora.

Život si občas dokáže s lidmi ošklivě pohrát. Několik zdánlivě obyčejných náhod dokáže změnit v jediné chvíli osud celé rodiny. Zoufalství, silné emoce, propletenec událostí, který vás rozhodně nenechá chladnými, to vše v Haně najdete v množství více než malém. Obsahuje však i naději a určité poslání, které vám dodá víru v lepší zítřky.

Plakala jsem na začátku, plakala jsem i v průběhu. Autorka mě dokázala vtáhnout do děje tak, že mě zcela pohltil. Vyprávění o jedné obrovské lidské tragedii mě chytilo za srdce a nepustilo až do poslední řádky.

Slovo Hana, kromě ženského jména, znamená i ostudu, vypálený cejch. Čtení této knihy vás taky jistým způsobem poznamená. Uvědomíte si svoji smrtelnost a budete vděční za to, že máte co jíst, kde spát a vaše děti i vy jste v pořádku a zdraví.

Pokud hledáte poutavou a srozumitelnou knihu o útrapách židů za Druhé světové války, určitě vyzkoušejte Hanu. S klidným svědomím bych tento titul zařadila na seznam povinné četby.



Kdy knihu Hana rozhodně číst
  • zajímá vás historie židů za druhé světové války
  • máte rádi příběhy založené na skutečných událostech
  • líbí se vám propletené osudy

Kdy knihu Hana rozhodně nečíst
  • vadí vám příběhy, kde trpí děti
  • osudy českých židů vás nezajímají
  • nechcete si číst o lidských tragediích, stačí vám ty vaše


O autorce


Alena Mornštajnová se narodila v roce 1963. Vystudovala angličtinu a češtinu na Filozofické fakultě ostravské univerzity. V současné době pracuje jako lektorka anglického jazyka a překladatelka. Žije ve Valašském Meziříčí. V roce 2013 vyšel její debutový román Slepá mapa, který byl nominován na na cenu Česká kniha 2014.

6 komentářů:

  1. Hanu mám rozčítanú, zatiaľ iba prvých pár strán, ale chytilo ma to okamžite. A vôbec, českí spisovatelia v poslednej dobe prichádzajú s jednou skvelou knihou za druhou. Mám rozčítané tri a ďalšie čakajú. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No já si brousím zoubky na Annu Bolavou a Jezero od Biancy Bellové, ale kdy se k tomu dostanu, to je ve hvězdách :-D

      Vymazat
  2. Celkově to zní opravdu zajímavě. Jednu podobnou mám teď rozečtenou, určitě po ní pak mrknu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě z ní až běhal mráz po zádech. Fakt dobrá věc;-)

      Vymazat
  3. Skvělá recenze :) Musím si Hanu už konečně objednat, i když se přiznám, že jsem netušila, že je o Židech. Zároveň si chci objednat i Slepou mapu, ta vypadá taky moc zajímavě :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :-) Je to hodně o tom, jak taková zkušenost lidi změní. Jak dokáže osud lidi semlet. Fakt hodně dobrá věc.

      Vymazat