pondělí 15. května 2017

Panicové

Název: Panicové
Autor: Diana Gabaldon
Nakladatelství: Omega
Rok vydání: 2017 
Počet stránek: 167









Celkové hodnocení: ***






Říká se - panic, na nic... Jak si s Panici poradilo nakladatelství Omega? Jak se mi líbil příběh, který předcházel známé knize Cizinka

Hlavními hrdiny jsou Jamie Fraser a Ian Murray. Oba mladí, krásní, plní sil a panicové k tomu. Píše se rok 1740. Jamie si vyčítá smrt otce a prchá před Angličany do Francie. Tam se setkává se svým přítelem Ianem a společně s ním se dávají najmout do služeb židovského lékaře. Jejich úkol je jednoduchý - dopravit jeho dceru společně s věnem do Paříže za bohatým ženichem.  Všechno se však poněkud zkomplikuje....

"Bolelo to moc?" ptal se Ian Pierra se zájmem, když se k nim Jamie přiblížil.
"Můj Bože, to si nedovedete představit," odpověděl Pierre dramaticky. "Ale stálo to za to." Věnoval Ianovi a Jamiemu oslňující úsměv a poklonil se jim, aniž by si všiml plátěného balíčku pod Jamieho paží. "Nyní mě omluvte, pánové, čeká na mě moje nevěsta!"
"Co jestli ho bolelo?" vyzvídal Jamie a spěšně Iana vedl postranními dveřmi. Nemělo smysl dál otálet.
"Přece víš, že se narodil jako křesťan, ale konvertoval, aby se mohl oženit s tou prohnanou bestií," vysvětloval Ian. "Musel se nechat obřezat." Při té představě se pokřižoval a Jamie se zasmál.
"Jak se jmenuje ten hmyz, jehož samička ukousne samečkovi po páření hlavu?" zeptal se a bokem si otevřel dveře.
Ian na chvíli svraštil čelo.
"Myslím, že kudlanka nábožná. Proč?"
"Řekl bych, že našeho přítele Pierra čeká zajímavější svatební noc, než si myslí."

Po zhruba sto stránkách příběh Jamieho a Iana náhle končí. Následuje intermezzo a několik prvních kapitol Cizinky. V nich se dozvídáme, jak se stalo, že se Claire přenesla do minulosti a potkala Jamieho.

Příběh je dobře napsaný, děj má  příjemný spád i rytmus. Nechybí mladické pošťuchování, vtípky i drsnější scény. Vadila mi však délka příběhu. Myslela jsem že o Jamiem a Ianovi bude celá knížka a ne že to bude jen polovina dofouknutá úvodem z jiné knihy. Ti, kdo už Cizinku četli, nejspíš moc nadšení nebudou. Pro ty, kteří tvorbu Diany Gabaldon ještě neznají, to sice může být zajímavé lákadlo, ale mnohým by možná stačila na ukázku jen první kapitola.

Příběh dvou mladých výtečníků mi přišel neúplný a vytržený z kontextu. Je to škoda, protože Jamie s Ianem by si určitě zasloužili víc prostoru. V příběhu mi chybělo i vysvětlení souvislostí s úmrtím Jamieho otce. Pořádně jsem netušila, co se odehrálo, a když jsem se konečně začala v ději jakž takž orientovat, příběh vyšuměl do ztracena.

Romány, které píše Diana Gabaldon, patří do kategorie oddychových. I když jsou její knihy hodně silné, čtou se rychle a dobře. Z Paniců jsem měla dost rozporuplné pocity. Na povídku nebo předmluvu to bylo dlouhé, na pořádný román zase příliš krátké. Autorka prostě vzala dva delší úryvky z dvou různých příběhů , které spolu trošku souvisí,  a splácla je k sobě.

Nápad napsat o osudech dvou mladých mužů z 18. století, kteří řeší svoje panictví byl sice zajímavý a zábavný, ale nebyl úplně dotažený. Nevím, jestli bych si chtěla koupit knížku, jejíž polovina je doslova opsaná z jiné knihy. Jediné, co se mi u Paniců opravdu líbilo je obálka. Není přeplácaná, příjemná na dotyk, reliefní. To ale bohužel na dobrou knihu nestačí.



 Kdy knihu Panicové rozhodně číst
  • potrpíte si na nenáročné příběhy
  • máte rádi příběhy z historického prostředí
  • jste skalními fanoušky Diany Gabaldon

Kdy knihu Panicové rozhodně nečíst
  • dáváte přednost delším příběhům
  • nesnášíte panice
  • čtete raději knihy ze současnosti

Za zajímavý čtenářský zážitek děkuji nakladatelství Omega, které mi knihu Panicové poskytlo k recenzi a kterou si můžete zakoupit v knihkupectví Knihy Dobrovský.


O autorce


Doktorka Diana Gabaldon má tři akademické tituly, a to ze zoologie, mořské biologie a kvantitativní behaviorální ekologie, a než se začala věnovat psaní, byla dvanáct let profesorkou na univerzitě se zaměřením na vědeckou výpočetní techniku. Napsala řadu vědeckých článků a učebnic, podílela se jako editorka na vzniku MacMillanovy encyklopedie počítačů, založila vědecký čtvrtletník Science Software a překvapivě napsala také četné texty pro komiksy Walta Disneye. Je autorkou oceněné ságy Cizinka, která byla úspěšná i jako telvizní seriál. Se svým manželem Douglasem Watkinsem má tři děti, dnes již dospělé a většinu času tráví ve Scottsdale v Arizoně.


2 komentáře:

  1. Taky jsem knihu ohodnotila třemi hvězdičkami. Tak trochu jsem od knihy očekávala více a to, že byla kniha z poloviny zaplněna Cizinkou mě trochu zklamalo. Ale zase pro ty, co Cizinku nečetli je to fajn, může to tak sloužit jako lákadlo, aby si knihu dotyčný člověk koupil a příběh tak dočetl.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No právě. Ale trochu nepovedené lákadlo. Přišlo mi to celé jako podfuk na čtenáře. Je to škoda. Byla fajn změna číst místo o pannách chvilku o panicích ;-)

      Vymazat