neděle 27. srpna 2017

Kuchařka ze spíže

Název: Kuchařka ze spíže
Autor: Stefanie Knorrová
Nakladatelství: Esence
Rok vydání: 2017 
Počet stránek: 135













Celkové hodnocení: ****


Pamatuji doby, kdy supermarkety neexistovaly a o čerstvých jahodách v lednu nebo víkendové otevírací době jste si mohli nechat jen zdát. Taky si vzpomínám, jak babička s mámou v létě a na podzim dělaly kompoty, marmelády, do sklepa ukládaly brambory a jablka, nakládaly zeleninu a houby. Dnes už jsme přece jen zhýčkaní tím, že je všechno a vždy dostupné. Přesto v každé správné kuchyni by neměly chybět základní potraviny, které vydrží a během chvilky z nich můžete vykouzlit chutné jídlo. A právě o zásobách a jak je zpracovávat je Kuchařka ze spíže 

V krátkém úvodu se dozvíte, proč je dobré potraviny uchovávat, co by měla potravinová skříň správně obsahovat a najdete zde i pár tipů ohledně správného skladování. Následují recepty rozdělené do kapitol na polévky, předkrmy a menší jídla, hlavní jídla, moučníky a dezerty, sladkosti do zásoby a něco pikantního do zásoby.  

   
První jídlo, které jsem zkusila uvařit, byly Krůtí plátky s okurkovou omáčkou. Okurkovou omáčku si matně pamatuji ze školní jídelny a byl to totální blaf. Chtěla jsem tedy vyzkoušet, jestli se domácí verze s krůtím masem a rýží bude nějak lišit.  Příprava byla jednoduchá, jediné úskalí bylo otvírání sklenice s okurkami. Malá finta - nemáte-li sílu a žádný schopný chlap široko daleko není, vražte pod víčko příborový nůž a lehce ho s ním nadzvedněte. Pod víčko se dostane troška vzduchu a půjde hladce otevřít. Z kombinace smetany a okurek jsme měla popravdě trošku strach, aby se mi omáčka nesrazila. Naštěstí k ničemu takovému nedošlo a kyselé plátky dodaly omáčce skvělý říz. S krůtím masem a rýží to byla hotová mana nebeská. Hlavně že jsem nezapomněla na okurku ;-) 


Další recept, který mě zaujal, byly Špagety s mrkvovým pestem. Pesto je pasta, která má svůj původ v Itálii. Připravuje se tak, že se v hmoždíři drtí bazalka společně s česnekem, solí, parmazánem, piniovými oříšky a olivovým olejem. Pesto se může připravovat i ze sušených rajčat nebo s vlašskými ořechy. Variant je nespočet. O mrkvovém pestu jsem ale slyšela poprvé, takže proč to nezkusit, že. Hlavní složkou byla orestovaná mrkev, cibule, parmazán, tymián, chilli a troška medu. V kombinaci se slaným sýrem feta to byla básnická sbírka. Minimální úsilí bylo odměněno maximálním efektem. Oběd byl na stole za necelých 15 minut a na jazyku si podávaly ruce sladká, slaná i pálivá chuť takovým způsobem, až mi z toho běhal mráz po zádech.


Nebyla bych to já, kdybych si odpustila sladkou tečku na závěr. Volba padla na Hrušky v kávě, protože kofeinu není nikdy dost. Opět neskutečně jednoduchá záležitost. Hrušky jsem zkaramelizovala s cukrem, podusila je v kávě s kardamonem a ještě horké putovaly do zavařovací sklenice. Zalila jsem je zbytkem kávy, zavíčkovala a nechala uležet. Oříšková zmrzlina a šlehačka skvěle doplnily hořkosladkou kořeněnou chuť hrušky. Ideální jako netradiční dezert pro nečekanou kávumilující návštěvu.  




V první řadě oceňuji formát a grafické provedení kuchařky. Není to žádná obrovská bichle, která vám zabere polovinu pracovní desky. Celostránkové fotografie jsou krásně barevné, pestré a lákavé. Působí umělecky, ale zároveň je na nich dobře vidět, jak má hotové jídlo vypadat. Recepty jsou jasné, stručné, přehledné. Neutápí se ve zbytečných kudrlinkách, ale jdou rovnou k věci.

Vzhledem k tomu, že jsem 2 měsíce nevařila a ještě nejsem úplně ve formě, testovala jsem tentokrát jen samé lehčí pokrmy, jejichž příprava nezabrala moc času. I přesto mě překvapily zajímavou kombinací chutí, která skvěle fungovala. Po delší době jsem byla ohromená, jak se s minimem surovin, které mám v kuchyni běžně po ruce, dá vytvořit za pár minut skvělé jídlo. Už se těším, až budu víc při síle a vyzkouším některý z receptů na koláče nebo marmelády.




Kdy knihu Kuchařka ze spíže rozhodně číst

  • baví vás netypické kombinace
  • máte rádi rychlá a nápaditá jídla
  • jste křeček


Kdy knihu Kuchařka ze spíže rozhodně nečíst

  • nebaví vás dělat zásoby
  • nechutná vám nakládaná zelenina ani marmelády
  • jste klasik a nová jídla vás děsí



Za příjemné chvilky s knížkou děkuji  nakladatelství Esence, v jejichž nabídce najdete i knihu Kuchařku ze spíže.



O autorce


Stefanie Knorrová pracuje přes dvacet let v oboru podniková ekonomika. Po absolutoriu na univerzitě v Coburgu řídila delší dobu provoz různých velkých kuchyní a vedla vzdělávací kurzy pro podnikové eknomy a pomocný technický personál. V současné době vyučuje obory příprava potravin, obsluha zákazníků, práce s textilem a dílny. Kromě toho se zabývá zdravým životním stylem se zaměřením na výživu ve spojení s uměním a kreativitou.

Žádné komentáře:

Okomentovat