pondělí 18. května 2015

Dezerty jedna báseň

Autor: Mirka van Gils Slavíková
Nakladatelství: Euromedia Group, k.s.
Rok vydání: 2015 
Počet stránek:  128












Celkové hodnocení: *****

Před mnoha lety byl mojí Nemesis cheesecake. Panebože, co já se kvůli němu natrápila. Nešel mi. Želatina netuhla, sušenkový základ se drolil, no prostě vždycky to skončilo katastrofou a letícím nepodarkem směr koš. Zhruba po dvou letech pokusů a omylů jsem se nakonec dopracovala k výsledku, s kterým jsem konečně byla spokojená.  Další nepokořenou metou pro mě byly donedávna makronky. Zkoušela jsem x zaručených receptů a vždycky to dopadlo nezdarem. Ale protože jsem paličák a jen tak se nevzdám, tak jakmile vyvanul zápach připáleného cukroví z kuchyně, pustila se neohroženě do dalších a dalších variant. 

Dezerty jedna báseň mi padly do oka takřka okamžitě. Makronky na titulní straně, na další se vlídně usmívala autorka, no to musí prostě klapnout. Taky jsem se dozvěděla i něco z historie. Mé vysněné cukroví pochází z italského kláštera z 9. století. O něco později , v roce 1533, mniši odešli i s receptem a cukrářem Kateřiny Medicejské do Francie. Největší slávu však makronkám přinesly dvě benediktýnky - jeptišky, které přišly do lotrinského Nancy ve Francii žádat o azyl během francouzské revoluce. Na nájem si vydělávaly pečením a prodejem makronek pod jménem Jeptiščiny makronky.

Postupem času vznikaly různé modifikace. Francouzské makronky jsou jemné a mandlové. Dominikánské jsou tmavší, neboť obsahují skořici a zázvor. Španělé přidali rozinky, oříšky a med. Indové používají kešu oříšky. Portorické makronky jsou zase pro zmněnu kokosky s citronem a vanilkou, Turecké jsou s hořkou mandlí.

Ale dosti teorie, přejděme k praxi. Pro svoje pečení jsem si vybrala Citronové makronky. Sladké mám sice ráda, ale citronové moučníky prostě zbožňuji. Nakoupila jsem všechny ingredience a dala se do toho. Recept se jevil jednoduše. Jediné úskalí na které jsem narazila, byla věta "Cukr s vodou svaříme na 118 °C - na bublinu. " Podle toho, co jsem si nastudovala na internetu, jsem měla svařit cukr tak, aby ještě nevznikl karamel, ale daly se z něho drátěným očkem vyfukovat bubliny. Začala jsem být trudomyslná. Pro jistotu jsem odvážila poloviční dávku ingrediencí. Když se to zkazí, aspoň toho nebude moc. Nakonec to ale nebylo až tak složité. Cukr jsem svařila, vyfoukla pár bublin, celkem brnkačka. Umíchala jsem těsto, naplnila jím cukrářský pytlík a optimisticky jsem se vrhla do vytláčení makronek na plech. Vznikly mi tak tři plechy žlutých loužiček. Začala jsem být trudomyslná podruhé. To nemůže vyskočit. No to nevyskočí. Takhle nízký to určitě nemá být, někde se stala chyba. Nakonec jsem je přece jen šoupla trouby. A světe div se, vyskočily! Kdo nepeče, neuvěří, ale pocit to byl fakt super. Na druhý den jsem udělala krém a makronky slepila. Chutnaly famózně a tak už jsem  pak jen machrovala, jak jsem šikovná, a že to vlastně nic nebylo....

Kuchařka u mě zabodovala na celé čáře. Nejen že se v ní člověk dočetl o původu sladkostí, ale recepty jsou přehledné, jednoduše napsané a s nádhernými fotografiemi nad kterými se sbíhají sliny. A hlavně fungují. Kromě makronek jsem vyzkoušela skořicové Zeeuwse bolussen z kynutého těsta. Už jsem je pekla dvakrát a pokaždé se po nich jen zaprášilo.

Úplným začátečníkům bych knížku asi nedoporučila. Určitě jsou potřeba aspoň základní zkušenosti s pečením. Pokud jste však již propadli kouzlu zákusků a moučníků, chcete si rozšířit obzory a vyzkoušet nové postupy, jděte do toho.  Najdete zde recepty na makronky, madlenky, financiers, zeeuwse, rousquilles,  karamelky, sušenky, dorty a mnohé další laskominy. Za sebe s čistým svědomím můžu říct, že podle kuchařky budu dál a moc ráda vařit.



Za recenzní výtisk děkuji internetovému knihkupectví Bux.cz, kde najdete nejen Dezerty jedna báseň, ale i další skvělé kuchařky.



O autorce

Mirka van Gils Slavíková odstartovala dráhu cukrářky v Praze v roce 1984 v hotelu Alcron. Od roku 1989 pracovala v zahraničí - Německu, Jižní Africe, Kalifornii, Oregonu. V international Professional School ve Švýcarsku absolvovala stáž v modelování z karamelu. Ve Franci na ENSP (Národní Vysoká Škola Cukrářská) absolvovala stáž - francouzské čokoládové pralinky a modelování s čokoládou. Na svém kontě má úspěchy z mezinárodních soutěží - zlaté medaile z Katovic, Johannesburgu, Warthu, Olympiády cukrářů. Je držitelkou francouzského profesionálního titulu Professeur en Sucre d'Art.




Žádné komentáře:

Okomentovat