středa 9. listopadu 2016

České smoothie

Název: České smoothie
Autor: Kateřina Kuranova
Nakladatelství: Euromedia Group, k.s. - Esence
Rok vydání: 2016 
Počet stránek: 160









Celkové hodnocení: ****


Moderní stravování je plné nejrůznějších trendů. Kdo neví co je to raw, vegan nebo nedej bože nezkusil alespoň jedno paleo jídlo a zelenou kávu, jako by nežil. Reklamy na smoothie a různé "smoothie makery" a mixéry na mě v poslední době útočily ze všech stran a tak, abych neumřela úplně hloupá a nezkušená, jsem se rozhodla tomu postavit čelem a pustila se se svým stařičkým tyčovým mixérem do testování kuchařky České smoothie.

Co to tedy to smoothie vlastně je? Jedná se o mixovaný nápoj, jehož hlavní složku tvoří syrové ovoce, zelenina nebo jejich kombinace. Dalšími možnými přísadami jsou pak voda, led, mléčné produkty a sladidla.

Hned v úvodu kuchařky se dozvíte pár věcí o samotné autorce. Co má ráda, co má nerada, kolik má sourozenců nebo jak se například jmenuje její vysavač. Nechybí ani pár slov o tom, proč je vlastně dobré si jídlo mixovat a ne ho, jako normální smrtelník, kousat. Následuje pár tipů a triků jak si ovoce a zeleninu na mixování připravit nebo jaký mixér použít.

Recepty samotné jsou rozděleny podle dostupnosti sezónních potravin na oddíly jaro, léto, podzim, zimu a jako bonus zde najdete kapitolu nazvanou "Za hranicemi", kde se autorka rozšoupla a pustila se do exotičtějších kombinací. Protože veškerý technologický postup by se dal shrnout o tří slov (oloupej, nakrájej, umixuj), jsou recepty celkem stručné. Prim hrají krásné detailní barevné celostránkové fotografie Petry Novotné, které jsou doplněny malými roztomilými piktogramy použitých ingrediencí.

Smoothie se mixuje a konzumuje vždy čerstvé a množství ingrediencí odpovídá jedné porci. Informace o kaloriích byste však hledali marně. Co však najdete je obrázek přeškrtnutého mléka, což čtenáři signalizuje, že se jedná o pokrm bez laktózy.



Začala jsem zvolna, zlehka, pomerančovým podzimem. Pomeranč, mrkev, skořice, med a voda, samé dobré věci, co by se na tom mohlo pokazit. Mohlo. Rozmixovat syrovou mrkev byl celkem výkon. Hlavně pro můj "tyčák". Tady by se nejspíš vyplatilo použít o něco výkonnější techniku. Ať jsem s mixérem čarovala jak jsem čarovala, úplně hladká kašička mi nevznikla. Přesto jsem se přemohla a ochutnala. Nebyla to taková hrůza, ale přece jen ty malé kousky mrkve mi tam trošku vadily.





Další v řadě pak bylo dýňové smoothie. To už bylo přece jen lepší. Dýně nebyla tak tvrdá jak mrkev a v kombinaci s banánem, jogurtem, medem a perníkovým kořením  nebyla vůbec špatná. Na druhou stranu - bylo toho hrozně moc a bylo to příšerně syté. Tímhle koktejlem, pokud nejste dřevorubec, můžete nahradit snídani a fungovat v pohodě celé dopoledne.



Na závěr jsem vyzkoušela citrusový lék. Citrusy obecně moc v lásce nemám a tak jsem byla zvědavá, jak bude chutnat kombinace limetky, citronu a pomeranče s banány, které pro změnu můžu na kila. A byla jsem mile překvapená. Sice barva nic moc, ale chutě v nápoji byly příjemně vyvážené a svěží a měla jsem dobrý pocit, že se mi do žaludku dostalo tolik vitamínů, jako snad nikdy v životě. Když jsem k tomu pak ještě připočetla chia a slunečnicová semínka, které koktejl taky obsahoval, tak jsem udělala pro svoje zažívání v pár locích tolik dobrých věcí, jako už dlouho ne.




Kdysi dávno, když jsem byla ještě mladá krásná svobodná, jsem si léčila ranní kocovinu koktejlem z mléka, banánů a medu. Tahle knížka mi ty časy tak trošku připomněla. Po smoothie většinou taky sáhneme, když nám není nejlíp a pak zjistíme, že to vlastně není až tak špatné a dá se to konzumovat i "normálně". Autorka má celkem zajímavé nápady a určitě v Českém smoothie najdete plno inspirace a určitě ji uvítají všichni, kdo preferují raw, vegan nebo nemůžou z nejrůznějších důvodů jíst laktózu nebo lepek.

Smoothie je bezesporu zajímavé zpestření jídelníčku. Nějak si ale nedovedu představit, jak vítám doma muže slovy "miláčku, umixovala jsem ti smoothie, přesně tak, jak to máš rád". Ale kdo ví, jaký trend bude za pár let a třeba i na tohle dojde.

Ze mě, popravdě, zapálený "smůťař" asi nikdy nebude, a nejspíš mě ani neuvidíte pobíhat a všechny přesvědčovat o zdraví prospěšných koktejlech a ani nebudu zavrhovat ty, co to nikdy nezkusili a nezkusí. Přesto to byla pro mě zajímavá zkušenost a příležitostně si nejspíš potají sem tam ještě někdy něco zdravého mixnu. 



Kdy České smoothie rozhodně číst
  • rádi experitentujete
  • kousání vás moc nebaví
  • máte nějaké problémy se zažíváním

Kdy České smoothie rozhodně nečíst
  • nikdy jste neměli rádi kašičky
  • jste zarytí řízkaři
  • nemáte rádi módní vlny ve stravování


Podobné knihy


Za skvělý kulinářský zážitek děkuji nakladatelství Esence, kde najdete jak České smoothie, tak i další skvělé kuchařky .



O autorce






1 komentář:

  1. Kuchařek o smoothies vyšlo v posledních několika letech opravdu mnoho. Některé kvalitní, jiné o něco méně. Jen pro porovnání v roce 2014 v podstatě žádné papírové knihy na toto téma neexistovaly. Tato kniha vypadá, že vychází ze skutečného zájmu autorky o tyto nápoje. Děkuji za tip. Podívám se v knihkupectví.

    OdpovědětVymazat