neděle 17. prosince 2017

Umění vítězit

Název: Umění vítězit
Autor: Phil Knight
Nakladatelství: Ikar
Rok vydání: 2017 
Počet stránek: 432










Celkové hodnocení: *****



Popravdě, nesnáším běhání. Nikdy jsem tomuto druhu pohybu nepřišla na chuť a ani značkové oblečení moc neřeším. Když už se přece jen musím rozběhnout, tak vyznávám styl Járy Cimrmana - běžet v běžném oblečení a obutí, protože když dobíháte například vlak, tak se taky nepřevlékáte, že...

Před nedávnem jsem však viděla film Adidas versus Puma a přišel mi hodně zajímavý. Soupeření bratrů na pozadí druhé světové války bylo skvěle zpracované a tak jsem dostala chuť na další životopisný příběh nějakého sportovce/podnikatele. A tak se mi do ruku dostal životopis zakladatele firmy Nike. Od této knížky jsem neměla nijak zvláštní očekávání. To co jsem našla mě ale hodně překvapilo.

Příběh vypráví Phil Knight. Potkáváme ho jako mladého absolventa, který se chce podívat do světa a tak trošku nesměle se snaží uskutečnit svůj "velký plán" - letět do Japonska, domluvit kontrakt s obuvnickou firmou a začít je prodávat v Americe. A stejně jako za každým úspěšným mužem stojí vždy silná žena, stála na začátku kariéry Phila Knighta jeho matka...


"Stalo se to, když jsem byl v druháku. udělala se mi bolestivá bradavice na chodidle. Podiatr doporučil operaci, což by znamenalo ztratit celou sezonu na oválu. Moje matka měla pro podiatra dvě slova. "Ani omylem." Vyrazila do lékárny, koupila lahvičku s nějakou vodičkou na odstraňování bradavic a každý den mi s ní bradavici potírala. Potom si, vždycky jednou za dva týdny, vzala nůž na krájení masa a pokaždé kousek bradavice odřízla, až ji úplně zlikvidovala. Toho jara jsem zaběhl nejlepší časy v životě.
Takže by mě nemělo moc překvapit, co moje matka udělala vzápětí poté, co mě otec osočil z blbnutí. Nenuceně otevřela svou kabelku a vytáhla sedm dolarů. "Ráda bych si objednala jedny boty Limber-Up, prosím," řekla dostatečně hlasitě, aby to slyšel i on.
Byl to matčin způsob, jak si rýpnout do mého otce? Jak dát svému jedinému synovi najevo loajalitu? Jak projevit svou náklonnost k atletice? Nevím. A nezáleží na tom. Protože mě to vždycky znovu dojímalo: pohled na matku, jak stojí v kuchyni u sporáku nebo u dřezu a vaří večeři nebo myje nádobí v japonských běžeckých botách číslo 36."


Možná proto, že nejsem až takový fanoušek sportovního oblečení a k běhu se vybičuji opravdu jen velice vzácně, byl pro mě pohled do tohoto světa  nesmírně zajímavý. Phil Knight, a kupodivu i běhání, mi za tu chvilku, co jsem si o něm četla, přirostl k srdci. Svůj příběh vypráví jednoduše. Nepoučuje. Jeho cesta je dlážděná pochybnostmi, neúspěchy. Přesto měl pevnou vůli jít za svým snem a to se mu vyplatilo.

Mám takový zvyk. Když při čtení knížky narazím na nějakou zajímavou myšlenku, označím si místo barevným lepícím papírkem, abych se k němu mohla později vrátit. Musím se přiznat, že právě tato knížka vypadala ke konci jak prvomájové mávátko. Zajímavé bylo i zjištění, proč právě Nike, bohyně vítězství. Když jsem pak na internetu našla obrázek sochy této bohyně z chrámu v Athénách, jak si upravuje řemínky na botě, bylo to naprosto jasné.

Umění vítězit není žádná průhledná motivační nalívárna ani suchopárný životopis. Je to inspirativní a zajímavý průvodce jednou netradiční životní cestou muže, který dokázal velké věci. Kromě obchodních věcí nahlédnete i do jeho osobního života. Seznámíte se s jeho rodinou, přáteli i láskami.

Pokud jste zvědaví, jak se muž, který neměl ani penci vypracoval ke svému jmění, které v současnosti dělá 29 miliard, jak vznikla firma Nike, co znamená její znak, jak její zakladatel potkal svoji životní partnerku a kolikrát prohrál, než začal vyhrávat, přečtěte si Umění vítězit. V knížce najdete odpovědi na všechny tyto otázky a a třeba i nějakou tu inspirace pro svůj život. 


Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Euromedia, v jejichž nabídce najdete i tenhle skvěle zpracovaný životopis - Umění vítězit.



Kdy knihu Umění vítězit rozhodně číst
  • rádi se necháváte inspirovat příběhy slavných osobností
  • milujete běh
  • Nike je vaše oblíbená značka sportovního oblečení

Kdy knihu Umění vítězit rozhodně nečíst
  • příběhy slavných lidí vás nezajímají
  • nesnášíte Japonsko
  • sportovní oblečení ani značka Nike vám nic neříká


O autorovi


Philip Hampson Knight (24. února 1938) je americkým obchodním magnátem a filantropem. Rodák z Oregonu, spoluzakladatel a předseda společnosti Nike, Inc., působil jako předseda představenstva a generální ředitel společnosti. Je vlastníkem produkční společnosti Laika. 
S manželkou Penelope má syna Travise, dceru Christinu a měl ještě syna Matthewa, který zahynul v roce 2004 během potápění s kolegy v jezeře Ilopango poblíž San Salvadoru. Zemřel ve 20 metrech pod vodou v důsledku srdečního záchvatu kvůli nezjištěné vrozené srdeční vadě. 
Phil Knight žije s manželkou v Kalifornii.

Žádné komentáře:

Okomentovat