pátek 22. prosince 2017

Zachrání doktor Proktor Vánoce?

Název: Zachrání doktor Proktor Vánoce?
Autor: Jo Nesbø
Nakladatelství: Kniha Zlín
Rok vydání: 2017 
Počet stránek: 235









Celkové hodnocení: *****




Letošní Vánoce jsem se zařekla, že nechám krváky a thrillery spát a budu si víc číst s dětmi pohádky. Joa Nesbøho znám jako krále severských detektivek a jeho tvorbu pro malé čtenáře jsem objevila celkem nedávno, když mě prckové donutili koukat se na film Doktor Proktor a prdící prášek. Popravdě - moc mě to nenadchlo. Postavy byly takové nemastné neslané a příběh postavený na prdění.... no budiž, bylo to originální, místy i vtipné, ale celkově slabota. Děti z toho ale byly kupodivu nadšené a tak jsem si na vánoční večerní čtení vybrala právě Joa Nesbøho a jeho novinku -  Zachrání doktor Proktor Vánoce?

Abych vás uvedla ve stručnosti do děje. Doktor Viktor Proktor je podivínský norský vědec, který se proslavil především svým prdícím práškem. Sníte ho a začnete prdět tak mocně, až z toho můžete i létat. To vše bez obtěžujícího zápachu. Dalšími hrdiny příběhu je malý zrzavý kluk Bulík a holčička Líza. No a tato trojka se snaží zachránit Vánoce. Právo na Vánoce totiž od norského krále koupil obchodník pan Tráne a kdo je chce slavit, musí utratit minimálně 10 000 korun v jeho obchodě. Kdo není účastníkem Vánoc nesmí zdobit stromeček, zpívat koledy, jíst vánoční kaši, přát někomu šťastné a veselé... no zkrátka vůbec nesmí dělat nic vánočního. Poslední nadějí na záchranu Vánoc je Vánoční skřítek....

"U stolu v nejzazším temném koutě seděl úplně sám muž, který nemluvil ani se nesmál. Byl zpola ukrytý za obrovským korbelem ve tvaru holínky, avšak když se naši přátelé dostali blíž, zjistili, že je muž vysoký, má dlouhé černé rozčepýřené vlasy a kůže mu pod bradou a pod očima visí jako ještěrce. Okolo očí měl navíc velké modré kruhy, jako by si někde přivodil monokly, které ne a ne zmizet.
Doktor Proktor si odkašlal. "Zhubl jsi, Stanislawe."
Muž ospale vzhlédl od korbele. A když odpověděl, zněl jeho hlas celkem naštvaně: "Co za nohatce si takhle za předvánoční noci dovoluje sypat tady z rukávu takové drzosti? Chceš na kokos nebo na lískáč? Kopanec do zadku, facana nebo pecku čenichovku? Mám tě převázat mašlí a udělat z tebe nadílku?"

Podaří se jim přesvědčit vyhořelého skřítka alkoholika, aby jim pomohl zachránit svátky? Dostanou všechny děti svůj dárek?


První, co vás na knížce zaujme, je obálka. Plastické obrázky, metalický povrch, no prostě nádhera, z které oči přecházejí (ty dětské obzvlášť). U knížek pro nejmenší jsou také důležité obrázky. Uvnitř najdete bláznivé kresbičky, které doplňují text. Proporce jednotlivých postav jsou hodně mimo mísu a výrazy mají taky pěkně šílené, ale kupodivu, děti je milují. Co se tedy týče grafického zpracování, mě z toho šly očka trošku šejdrem, ale drobotina byla naprosto spokojena a udělila deset bodů z deseti. 

U některých knížek, které si čteme s dětmi před spaním, mám problém s rytmem. Tak nějak mi text nejde přes pusu. Některá slova se špatně vyslovují, nebo slovosled pokulhává. Příběh o ohrožených Vánocích mi však ze rtů plynul skoro sám a já se po chvíli přistihla, že jsem sama napnutá, jak to všechno dopadne.

I když film Doktor Proktor a prdící prášek mi přišel jako naprostá slátanina, kupodivu tahle knížka mě bavila. Kromě legrácek okolo prdění v ní byla spousta dalších vtipných prvků, které jsem ocenila i jako dospělák. Díky této knížce jsem se mohla vrátit do dětských let a příjemně si s dětmi užít chvilky společného čtení.

Takže pokud si chcete užít s dětmi neobvyklé vánoční čtení a dozvědět se třeba něco o žirafách vampířích, létajících sobech a norském vánočním skřítkovi, zkuste ještě rychle napsat Ježíškovi ;-)




Kdy knihu Zachrání doktor Proktor Vánoce? rozhodně číst
  • jste fanoušky doktora Proktora
  • máte rádi bláznivé vánoční příběhy
  • nevadí vám prdění a vtípky na toto téma


Kdy knihu Zachrání doktor Proktor Vánoce? rozhodně nečíst
  • nemáte vůbec žádný smysl pro hmor
  • nesnášíte děti
  • nenávidíte Vánoce
Za vánoční čtenářský zážitek děkuji Knize Zlín, na jejichž stránkách najdete kromě knihy Zachrání doktor Proktor Vánoce? i ostatní pecky od Jo Nesba.



O autorovi


Jo Nesbø má narozeniny 29. března a letos mu bylo 57 let . Narodil se v Oslu. Jeho maminka byla knihovnice a tatínek byl vášnivým čtenářem a vypravěčem. Má dva bratry. V mládí hrál fotbal, chtěl se stát profesionálem. Po vážném zraněním se však musel svých snů vzdát a začít pracovat na svém vzdělání. Vystudoval ekonomii a stal se z něj burzovní makléř a finanční analytik. Po večerech se věnoval hře na kytaru a skládání písní. S bratrem Knutem založil dokonce vlastní skupinu - Di Derre (pokud si je chcete poslechnout, můžete ZDE). V literárním světě prorazil se svojí sérií detektivek o Harrym Holeovi a knížkami pro děti s doktorem Proktorem v hlavní roli. Po roce 1997 se začal věnovat psaní naplno.


Žádné komentáře:

Okomentovat