středa 9. května 2018

Ve jménu Jeho Veličenstva

Název: Ve jménu Jeho Veličenstva
Autor: Mark Gattis
Nakladatelství: XYZ
Rok vydání: 2018 
Počet stránek: 272









Celkové hodnocení: ****






Tajní agenti Jeho Veličenstva. Zvláštní sorta lidí s několika identitami. Bravurně ovládají společenské manýry, cizí jazyky, dokáží bez výčitek zabít člověka a ještě u toho vypadat zatraceně dobře. Tak přesně takový je i Lucifer Box. Ve dne bohém a malíř, v noci nelítostný zabiják pracující pro Anglii a krále.

Děj příběhu je zasazen do Anglie na přelomu 20. století. Za záhadných okolností přijde o život několik prominentních vědců a tak je do akce nasazen agent s povolením zabíjet - Lucifer Box. Ironický, sebestředný a vždy pečlivě upravený hejsek, s VIP adresou - Downing Street 9. Přidejte k tomu záhadného italského hraběte, přítele v nesnázích, okouzlující krásku a vražednou stonožku a dostanete příběh, u kterého se rozhodně nebudete nudit....


"Pojďte sem," řekl jsem obezřetně. Dalila poslechla. "Teď... se postavte za mě..."
Do obočí mi po kapkách stékal slaný pot.
Dalila zaujala polohu jen kousínek ode mě.
"A co teďka?" zeptala se přiškrceným hlasem.
"Teď mi musíte sundat kalhoty."
"He?" děla nechápavě.
Snažil jsem se uklidnit dech. Zvíře se posouvalo po mojí noze dál, až mi prakticky vězelo v klíně. "Bez řečí, ženská," řekl jsem nakonec. "Dejte mi ruce kolem pasu a rozepněte mi šle. Jednu... a pak... druhou." 


Autor nasadil hned ze začátku opravdu ďábelské tempo a nepustil se ho až do konce. Divoké honičky, nebezpečné situace, úniky na poslední chvíli, zuřící vulkán, akce střídala akci.

Příběh samotný byl vystavěný převážně na klasických zápletkách ve stylu Sherlocka Holmese nebo Jamese Bonda. Gattis však přidal ironický podtón, suchý anglický humor a některé situace přetáhl do absurdity, čímž vznikla parodie ne nepodobná Austinu Powersovi.

S hlavním hrdinou jsem měla ze začátku pravda trošku problém. Neskutečně mi lezl na nervy. Časem jsem si ale na jeho výstřelky zvykla a začala je brát jako roztomilé nešvary výstředního umělce, který se jen potřebuje osobně vyjádřit a odlišit od středního proudu. Drahoušek Lucifer by se zkrátka pro Anglii roztrhal a kromě sexu se zvířaty je ochotný podstoupit pro svého krále prakticky cokoliv. Zkrátka a dobře typický arogantní sebestředný okouzlující hajzlík, který vás dostane na kolena a na konci zjistíte, že ho máte vlastně rádi a bude vám hrozně chybět.

Bavila mě i zvláštní jména postav. Everard Povolník, Tomáš Buřina, Lumír Ledovský, Kristián Mirákulus.... Trošku mi to připomínalo překlady jmen z Pána prstenů nebo Harryho Pottera. 

Co jsem osobně hodně ocenila, byly poznámky pod čarou. Mohla jsem si tak snadno dát nejrůznější prupovídky hlavního hrdiny do patřičného historického nebo faktického kontextu a nemusela si to pracně "googlit". Příjemné byly i černobílé ilustrace a ozdobné písmo na začátku kapitol. Navozovalo to tu správnou  secesní atmosféru a mile to doplňovalo celkový vzhled knížky.

Knihu Ve jménu Jeho Veličenstva si užijí všichni milovníci bláznivých komedií a suchého anglického humoru. Příběh nemravného gentlemana s povolením zabíjet mi hodně připomínal film Tajemství hradu v Karpatech. Zábavná a krapet víc necudná parodie na bondovky u které naprosto přesně víte, jak to dopadne a přesto si cestu k cíli parádně užíváte.



Kdy knihu Ve jménu Jeho Veličenstva rozhodně číst
  • máte rádi bláznivé parodie ve stylu Austina Powerse
  • jste fanoušky secese
  • milujete příběhy, ve kterých jsou šílení vědci a neohrožení tajní agenti

Kdy knihu Ve jménu Jeho Veličenstva rozhodně nečíst
  • jste homofob
  • máte panický strach z lávy
  • nesnášíte když se ubližuje stonožkám
Za zneklidňující čtenářský zážitek děkuji nakladatelství XYZ v jejichž nabídce najdete i knihu Ve jménu Jeho Veličenstva.




O autorovi


Mark Gatiss se narodil 17. října 1966 v Sedgefieldu v Anglii. Kromě toho, že se živí jako herec a spisovatel, je i spoluscénáristou televizního seriálu Doctor Who a Sherlock.




Žádné komentáře:

Okomentovat