neděle 23. listopadu 2014

Uzel

Název: Uzel
Autor: Dominik Dán
Nakladatelství: Slovart, s.r.o.
Rok vydání: 2014
Počet stránek: 303









Celkové hodnocení: *****


O Dominiku Dánovi se tvrdí, že je nejúspěšnějším slovenským spisovatelem detektivek současnosti. Tajemný policista v aktivní službě vystupující pod pseudonymem, jehož styl psaní mnozí přirovnávají k severským autorům. Nafouklá mediální bublina nebo holá skutečnost? Když se mi naskytla příležitost zjistit pravdu, neváhala jsem.

Kniha Uzel vyšla jako 15. v pořadí, ale chronologicky se řadí v kariéře hlavního hrdiny Richarda Krauze na první místo.  Příběh se odehrává v roce 1988. Je rozdělen na 4 samostatné dějové linie, které se pak vzájemně proplétají a doplňují.

Sledujeme osudy Dany Hausknechtové, jejíž rodiče v 68. emigrovali a ona zůstala v Československu u svých prarodičů. Neustálé pronásledování ze strany STB, nemožnost dosáhnout vyššího vzdělání, vyloučení z plaveckých závodů, i taková byla tvrdá realita těch, jejichž rodinní příslušníci utekli za kopečky.

Dále pak poznáváme elitního vojenského letce Viktora Žemlu, který měl tu smůlu, že se zamiloval do dcery francouzského diplomata. I přes nevůli a varování rodičů si s půvabnou Yvette řekli svoje ano. Tím se stali oba nepřáteli státu. Viktorovi zakázali létat, Yvett odřízli od rodiny žijící ve Francii a vyhodili ji z ambasády, kde pracovala jako překladatelka.

Na začátku knihy se také seznámíme s pohraniční stráží a jejich mnohdy nelehkou službou.

"Opatrně se plazil k druhé noze věže. Znenadání zašustila po jeho boku tráva, ale než stihl zamířit, cosi velkého černého do něj vrazilo. Překotil se na zem, přitom se ohnal loktem a cosi velké černé natvrdo zasáhl, takže sám inkasoval jen málo.
Udělal nepodařený kotrmelec a přistál v podřepu na nohou.
"Stůj, nebo střelím!"
Cosi velké černé se zhmotnilo v pár nohou, trup a zdvižené ruce. Dřepícímu Vrábelovi na okamžik připadlo, že ho napadl medvěd.
A medvěd zaprosil: "Nestřílej! Nezabíjej mě!"
Svobodník vstal, z medvěda se stalo mužské individuum, ale moc mu do medvědovitosti nescházelo. Vrábel se držel v bezpečné vzdálenosti od něj a očima těkal kolem dokola. Nemohl vědět, kolik jich tu ještě je.
"Řekni druhejm, ať okamžitě vylezou! Ihned!"
"Nikdo jinej tu není, jsem tady sám! Jen já sám!"
"Řekni, ať vylezou, nebo střelím!"
"Vopravdu! Proboha tě prosím, nezabíjej mě, já jsem tady vopravdu sám!"
Muž stál jako sloup a natahoval ruce vzhůru, co mohl nevýš, jen aby voják nezačal střílet.
"Kde je Zolo!" vyštěkl Vrábel.
"Kdo? Jakej Zolo? Já jsem tady sám! Imro nešel, bál se, ale Zolo.... Jakej Zolo?" jektal muž.
"Náš Zolo! Můj parťák! Ten druhej z hlídky!"
"Ten..." muž na setinu vteřiny zaváhal, "utek támhle," mávl rukou ve směru říčního proudu. "Utek," lhal a Vrábel věděl, že lže."

Náhoda svede všechny tyto příběhy dohromady. Společným pojítkem je  mladý kriminalista Richar Kraus, který právě povýšil z pochůzkáře na detektiva. První případ, vražda pracovníka v ropné rafinerii, důkladně prověří jeho zkušenosti i loajalitu. Jeho starší kolegové Hanzel a Burge mu dávají jako nováčkovi pěkně zabrat. Navíc manželka s malou dcerkou nejsou dvakrát nadšené, že většinu času tráví v práci a domů se vrací ve všelijakém stavu. Mladý detektiv je však plný odhodlání a v hloubi duše bere svou práci jako poslání - "pomáhat a chránit". Když mu pak spadnou z očí naivní růžové brýle a spatří bizardní obludnost režimu a Státní bezpečnosti, zhroutí se mu svět. Zvládne tuto životní i profesní lekci?  Bude se řídit zákonem omerty, postaví se za kolegy a bude držet s nimi hubu a krok, nebo se vzepře politickému režimu a ohrozí tak nejen svoji kariéru, ale i životy svých blízkých? A nebo to dopadne všechno úplně jinak...

Moc se mi líbil autorův styl vyprávění. Věcný, přímý, jednoduchý, žádné zbytečné kudrlinky. Bylo vidět, že dané téma má dobře nastudované a opravdu mu rozumí. Taky jsem se pobavila nad chlapáckým humorem a různými lotrovinami Richarda Krause a jeho kolegů. Trošku mě zarazilo, že k vraždě samotné dojde až skoro v polovině knihy. Případ se odehrává spíš na pozadí celého příběhu a jeho řešení není ani nijak zvlášť komplikované a zásadní. Autor se víc zabývá okolnostmi a politickými souvislostmi kolem. Soustředí se především na příběhy jednotlivých postav než na vraždu samotnou.

Kniha Uzel není běžnou detektivkou. Je to spíš autentická výpověď tehdejší doby, na jejímž pozadí se odehrává trestný čin. Trošku jsem se bála, aby kniha nesklouzla do politického klišé ve stylu Majora Zemana. Autor sice občas balancoval na hraně, ale musím uznat, že dané téma zvládl se ctí. Čtení jsem si opravdu užila a ráda bych poděkovala nakladatelství Slovart za poskytnutí recenzního výtisku.

Knihu můžete zakoupit  ZDE, nebo si ji od příštího týdne můžete půjčit v naší knihovně.



O autorovi: 


Dominik Dán se narodil v roce 1955 na Slovensku. Jeho totožnost je utajena. Pracuje jako elitní policista a jméno Dominik Dán je pseudonym. V současnosti je jedním z nejprodávanějších slovenských spisovatelů. Jeho knih se prodalo už více než 600 tis. výtisků. V roce 2010 se autorsky podílel na seriálu Kriminálka Staré Město. 






2 komentáře:

  1. Ja som vedela, že sa ti bude páčiť :). Uzol som teda ešte nečítala, ale tých šesť kníh čo som od neho prečítala mám veľmi rada. A podľa mňa je super, keď to začneš čítať chronologicky, ako sa odohráva dej, pretože príbehy občas na seba odkazujú.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Právě, to mi vyhovuje, začínat pěkně od začátku :-) Dán je fakt dobrej :-)

      Vymazat